Tuesday, October 28, 2008

Dari Akhbar Sinar Harian

Rozi seru remaja sertai sukan memanah

TANAH MERAH - Memanah sering kali dikaitkan dengan kisah-kisah zaman Islam dan cerita-cerita lama di Eropah dan England.

Oleh itu untuk mengembalikan zaman kehebatan Islam dan pusaka itu menjadi milik generasi baru, kebolehan memanah perlu dipelajari segera oleh generasi masa kini.

Pengerusi Kawasan Rukun Tetangga (KRT) Perumahan Kusial Baru, Rozi Safaai berkata, sukan itu mampu mengembalikan keyakinan diri seterusnya mendidik individu menjadi insan yang cekal, gigih, tenang dan menjauhi gejala tidak sihat, selain menguji kepintaran berfikir individu itu sendiri.

Bercakap pada majlis sambutan hari raya Aidilfitri KRT tersebut, beliau berkata, kalau dilihat cara memanah memang mudah, namun jika dicuba seseorang itu akan mengetahui untuk menjadi pemanah yang hebat bukan semudah dipandang.

“Apa pun saya yakin latihan yang berpanjangan, konsisten, mengikut segala yang telah diajarkan jurulatih, akan menjadikan seseorang itu hebat dan cemerlang, bukan sahaja di peringkat daerah, negara dan dunia,” katanya.

Sehubungan itu, Rozi menyeru seluruh remaja KRT yang mahu memartabatkan sukan memanah tersebut supaya hadir ke Pusat Latihan Negeri Memanah (PLNM) Kelantan bertempat di Sekolah Mene-ngah Dato Mahmud Paduka Raja 2, Tanah Merah.

“Tanah Merah sudah lahirkan ramai jaguh memanah hebat negeri dan negara seperti Nazrin Aid Mohjd Nasir sedang mencipta nama di peringkat antarabangsa.

“Pemanah muda seperti Ahmad Faiz Zahari, Faiz Farhan dan Nuramalina merupakan pemangkin semangat kepada generasi baru yang mahu menyertai sukan mula mendapat pengiktirafan dunia,” ujarnya.

"Kito Anok Kusia"
Anak Kusial, Perantau Kusial, ISVKB,ISPKB & Sri Guillemard

No comments:

 

Free shoutbox @ ShoutMix