Tuesday, December 22, 2009

Ore Tuo..ore lamo. Ore Mudo..ore baru


Keda Mat nor


Mat nor..roti canai mano??


Keda Stopa


keno teh secawen dulu...


bluetooth cepat skit....


Set2 alik ilir..Juki scool, Epi, Mije


Pok Mat injin


anok Pokmat injin, Bustaman


Poksu Chewel, Buck, Amir & Mat Bond


Abe Are tengoh bagi taklimat ko set2 Dikir


bagi semangat ko set2 main bola dengan lagu dikir..


mano makene..lapar ni, baru abis bagi sokongan ko set2 main bola


Baharum Pakdo Mat Usin tgh buat perange, nok bakar aye..

Dok tengok saje ...Mije ngan Meri. Nok keno katok ko Edi.


AJK Perantau tengoh meeting.


Ok setuju belako..bereh boss...


Perantau ngan ore kapong bergambar selepas make malam.


Set2 mudo dulu...loni jadi veteren dohh.....


Kayuh Dene..tok bergerok ponggg..."menasaboh ko dok suruh aku sore kayuhh.."


Bohh besar, tahun ??


ganah rambut..set2 ni..Ni nok gi keloh sungai sial ko??

"Kito Anok Kusia"
Anak Kusial, Perantau Kusial, ISVKB,ISPKB,Sri Guillemard & PKB

Thursday, December 03, 2009

Jual kace di Gertok, kutip pok Kebon.

Ni ambo siarkan gambar2 hok tok sempat diuploadkan dulu2.Klu dah ada tak po..cumo nok mngembalikan kenange..Pasal dok teringat ko kapong..dan tajuk tu sajo2 jahhh...tu utk set2 hok dang ngan ore jual jagung ngan kace digertok dan jugok klu pernah kutip pok..
Teringat pasal sungai, kale2..,keda,gertok,ore2 kapong kito, saing2 kito, ore2 tuo kapong kito...
sedih ado, suko ado, tersengeh sore2...


Gertok Guilemard


Rel ado ..papan takdok abis doh keno buang belako doh.


Tentera Jepun sedang melintas sungai Kusia.Gambar original ada di Library London.


Gambar ni pon ado di London jugok


Ni gertok di Kota Bharu ko Kusia?


Kebon


Tteko..berapo doh umur pokok jati tu??Dan sapo hok tane??


Gude basoh..Gude kering dan opis.


.Traktor sapo ni?Abe Seleman ko atau hok Pok Ya??


"Kito Anok Kusia"
Anak Kusial, Perantau Kusial, ISVKB,ISPKB,Sri Guillemard & PKB

Tuesday, November 24, 2009

Utusan Malaysia 24/11/2009

Banjir di Kelantan, Perak makin pulih

24/11/2009 7:46pm

KUALA LUMPUR 24 Nov. — Banjir di Kelantan dilapor semakin pulih dengan bilangan mangsa yang dipindahkan menurun kepada 3,652, berbanding 3,787 orang pada sebelah pagi manakala di Perak, 309 orang dibenar pulang ke rumah masing-masing.

Bagaimanapun keadaan di Terengganu dan Pahang tidak menunjukkan perubahan.

Di KELANTAN, sebanyak 948 keluarga masih berada di pusat pemindahan iaitu 1,957 orang di Pasir Mas, 668 orang di Tumpat, diikuti jajahan Kuala Krai (572 orang), Tanah Merah (272 orang), Kota Bharu (121 orang) dan Machang (62 orang).

Sehingga petang ini, paras air Sungai Golok dan Sungai Kelantan masih melebihi paras bahaya manakala Sungai Galas berada di paras berjaga-jaga dan Sungai Lebir serta Sungai Kelantan di Tangga Krai pada paras amaran.

Dua belas jalan di lima jajahan masih ditutup kepada semua kenderaan, antaranya di jalan Kota Bharu-Pantai Cahaya Bulan kilometer empat, Jalan Rantau Panjang-Panglima Bayu di Pasir Mas, Jalan Tanah Merah-Kusial di Tanah Merah, Jalan Pohon Tanjung-Pasir Pekan di Tumpat dan di Machang iaitu Jalan Machang-Pangkal Meleret-Wakaf Bata.

Di PERAK, Ketua Polis Daerah Kerian, Supt Mat Fauzi Nayan berkata, seramai 309 orang dibenar pulang ke rumah hari ini.

Hanya tinggal tiga pusat pemindahan yang menempatkan mangsa banjir berkenaan manakala sebuah pusat pemindahan di Sekolah Kebangsaan Tamil Simpang Lima ditutup tengah hari ini. - Bernama


"Kito Anok Kusia"
Anak Kusial, Perantau Kusial, ISVKB,ISPKB,Sri Guillemard & PKB

Monday, November 23, 2009

Utusan Malaysia 23/11/2009

Banjir makin buruk

  • Di Terengganu 5,641 mangsa daripada 1,288 keluarga dipindahkan ke pusat pemindahan banjir.
  • 300 calon Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dan Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM) ‘berkampung’ di tujuh sekolah menengah di Besut bagi pastikan mereka dapat duduki peperiksaan hari ini.
  • Jalan Sungai Tong-Kuala Berang ditutup kerana dinaiki air setinggi 1.2 meter, Jalan Penarik-Permaisuri (0.5 meter), Jalan Ajil - Kuala Berang

    (0.9 meter).

  • Di Kelantan 2,668 mangsa daripada 480 keluarga dipindahkan ke 729 pusat pemindahan.
  • Paras air Sungai Kelantan di Kusial, Kuala Krai, Sungai Golok dan Rantau Panjang melebihi paras bahaya.
  • KOTA BHARU 22 Nov. – Keadaan banjir di negeri ini semakin teruk menyebabkan seramai 2,668 mangsa daripada lebih 480 keluarga dipindahkan ke 729 pusat pemindahan banjir hari ini.

    Laman web mengenai banjir di negeri ini melaporkan, setakat pukul enam petang ini, Jajahan Pasir Mas paling terjejas teruk apabila sejumlah 910 mangsa daripada 240 keluarga dipindahkan.

    Menurut laman web itu, Jajahan Kuala Krai turut terjejas teruk selepas banyak kawasan rendah dinaiki air menyebabkan 669 mangsa berpindah ke lapan pusat pemindahan yang dibuka.

    “Di Jajahan Tanah Merah, seramai 251 mangsa dipindahkan membabitkan 58 keluarga manakala 119 mangsa daripada 26 keluarga dipindahkan di Jajahan Jeli.

    “Di Pasir Puteh, 36 mangsa daripada 10 keluarga dipindahkan manakala 19 lagi mangsa daripada empat keluarga turut berpindah di Jajahan Machang,” lapor laman web tersebut.

    Sementara itu, laman web Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) Kelantan menunjukkan paras air di beberapa sungai utama iaitu Sungai Kelantan di Kusial dan Kuala Krai serta Sungai Golok di Jenab dan Rantau Panjang telah melebihi paras bahaya.

    Jurucakap Bilik Gerakan Banjir negeri ketika dihubungi mengesahkan beberapa jalan di negeri ini telah ditutup akibat dinaiki air.

    Jalan Kampung Panglima Bayu dan Kampung Kajang di Rantau Panjang ditutup kepada semua jenis kenderaan kerana dinaiki air sehingga sedalam satu meter.

    Jalan Kota Bharu-Kuala Terengganu di Kilometer 45 turut ditutup kepada kenderaan ringan kerana turut mengalami nasib sama.

    Jalan Tanah Merah-Kusial di Kilometer 6.7 turut ditutup kepada semua jenis kenderaan.


    "Kito Anok Kusia"
    Anak Kusial, Perantau Kusial, ISVKB,ISPKB,Sri Guillemard & PKB

    Thursday, November 05, 2009

    Utusan Malaysia 5/11/2009

    Air Sungai Kelantan dan Sungai Golok melebihi paras waspada

    05/11/2009 4:46pm

    KOTA BHARU 5 Nov — Penduduk Kelantan terutama yang tinggal di kawasan rendah diminta bersiap sedia menghadapi kemungkinan banjir berikutan paras air di Sungai Kelantan dan Sungai Golok kini melebihi paras waspada.

    Berikutan itu Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) Kelantan membuka bilik gerakan banjirnya pada pukul 1 petang ini bagi memantau paras air di sungai-sungai utama di negeri ini.

    Bacaan di Sungai Kelantan di Tualang, Gua Musang pada pukul 2.30 petang ini berada pada paras 28.29 meter iaitu melebihi paras waspada 27 meter manakala paras bahaya sungai itu ialah 35 meter.

    Satu lagi bacaan sungai itu iaitu di Tangga Krai, Kuala Krai kini pada paras 20.38 meter (waspada 20 meter/bahaya 25 meter) dan di Kusial, Tanah Merah pula bacaan di sungai itu ialah 12.16 meter (waspada 12 meter/bahaya 16 meter).

    Di Sungai Golok iaitu bacaan di Jenob, Tanah Merah pula kini 22.38 meter (waspada 21.50 meter/bahaya 23.50 meter) dan di Rantau Panjang ialah pada paras 7.44 meter (waspada 7 meter/bahaya 9 meter).

    Pemangku Pengarah JPS, Wan Mohd Sulaiman Wan Ismail menasihati penduduk Kelantan terutama yang tinggal di tebing sungai dan kawasan rendah supaya mula mengambil langkah bersiap sedia.

    "Kami sedang memantau keadaan paras air sungai utama dan meminta semua pihak mula mengambil langkah berwaspada dan mendengar laporan daripada pihak berkuasa dan media massa dari masa ke semasa,” katanya.

    — BERNAMA


    "Kito Anok Kusia"
    Anak Kusial, Perantau Kusial, ISVKB,ISPKB,Sri Guillemard & PKB

    Tuesday, November 03, 2009

    Kelantan cuti Ahad ini...

    Final Piala Malaysia, Nik Aziz umum Kelantan cuti

    Rizal Tahir
    Tue | Nov 03, 09 | 4:05:01 pm MYT

    KOTA BHARU, 3 Nov:Kerajaan Kelantan mengisytiharkan cuti pada Ahad ini 8 November bersempena perlawanan akhir bola sepak Piala Malaysia antara pasukan Kelantan menentang Negeri Sembilan.


    Menteri Besar Kelantan, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, berkata cuti berkenaan diberikan bagi menghargai skuad negeri 'Red Warriors' yang telah berjaya ke perlawanan akhir selepas 39 tahun dalam penantian.

    "Cuti berkenaan diberikan juga untuk kemudahan para penyokong untuk memberi sokongan kepada pasukan kita, khususnya dari Kelantan,"ujarnya.

    Menurutnya, mereka tidak perlu bersusah payah memohon cuti atau tergesa-gesa untuk pulang semula ke kampung halaman masing-masing untuk bekerja keesokan harinya.

    "Walaupun kita belum pasti adakah kita akan menjadi juara pada malam itu, namun cuti tetap akan diberikan pada hari Ahad ini atas sebab-sebab sedemikian,"ujarnya.

    Sambungnya, mudah-mudahan dengan cuti yang diberikan oleh kerajaan negeri, para penyokong khususnya yang sama-sama turun ke Stadium Bukit Jalil akan pulang dengan tenang dan selamat.

    Pada masa yang sama beliau turut mengucapkan tahniah kepada pasukan negeri kerana telah berjaya melangkah gagah ke peringkat akhir.

    Beliau juga berharap, dengan prestasi yang semakin meningkat itu skuad Kelantan diharap mampu menjuarai perlawanan peringkat akhir.

    Sementara itu, Pengerusi Jawatankuasa Kerajaan Tempatan Pelancongan dan Kebudayaan Negeri, Datuk Takiyuddin Hassan, ketika ditemui berkata, dianggarkan hampir 50,000 penyokong Kelantan akan memberi sokongan di Stadium Bukit Jalil nanti.

    Sebelum ini Tuan Guru telah mengikuti perlawanan separuh akhir pertama antara Kelantan menentang Perlis di Stadium Sultan Muhammad Ke-IV berkesudahan pasukan merah putih itu menang dengan 2-0.

    Perlawanan kedua separuh akhir antara Kelantan menentang Perlis itu juga sekali lagi skuad 'Red Warriors' berjaya menewaskan Perlis dengan 3-1.

    Anggota-anggota exco kerajaan negeri termasuk Datuk Husam Musa dijangka hadir menyaksikan perlawanan berkenaan. _


    "Kito Anok Kusia"
    Anak Kusial, Perantau Kusial, ISVKB,ISPKB,Sri Guillemard & PKB

    Monday, October 26, 2009

    Ibadah Haji

    Syarat, Rukun, dan Wajib Haji

    Syarat Haji

    1. Islam
    2. Akil Balig
    3. Dewasa
    4. Berakal
    5. Waras
    6. Orang merdeka (bukan budak)
    7. Mampu, baik dalam hal biaya, kesehatan, keamanan, dan nafkah bagi keluarga yang ditinggal berhaji

    Rukun Haji

    Rukun haji adalah perbuatan-perbuatan yang wajib dilakukan dalam berhaji. Rukun haji tsb adalah:

    1. Ihram
    2. Wukuf di Arafah
    3. Tawaf ifâdah
    4. Sa'i
    5. Mencukur rambut di kepala atau memotongnya sebagian
    6. Tertib

    Rukun haji tsb harus dilakukan secara berurutan dan menyeluruh. Jika salah satu ditinggalkan, maka hajinya tidak sah.

    Wajib Haji

    1. Memulai ihram dari mîqât (batas waktu dan tempat yang ditentukan untuk melakukan ibadah haji dan umrah)
    2. Melontar jumrah
    3. Mabît (menginap) di Mudzdalifah, Mekah
    4. Mabît di Mina
    5. Tawaf wada' (tawaf perpisahan)

    Jika salah satu dari wajib haji ini ditinggalkan, maka hajinya tetap sah, namun harus membayar dam (denda).

    Pelaksanaan Ibadah Haji (Manasik Haji)

    Tata cara manasik haji adalah sebagai berikut:

    1. Melakukan ihram dari mîqât yang telah ditentukan

    Ihram dapat dimulai sejak awal bulan Syawal dengan melakukan mandi sunah, berwudhu, memakai pakaian ihram, dan berniat haji dengan mengucapkan Labbaik Allâhumma hajjan, yang artinya "aku datang memenuhi panggilanmu ya Allah, untuk berhaji".
    Kemudian berangkat menuju arafah dengan membaca talbiah untuk menyatakan niat:

    Labbaik Allâhumma labbaik, labbaik lâ syarîka laka labbaik, inna al-hamda, wa ni'mata laka wa al-mulk, lâ syarîka laka
    Artinya:
    Aku datang ya Allah, aku datang memenuhi panggilan-Mu; Aku datang, tiada sekutu bagi-Mu, aku datang; Sesungguhnya segala pujian, segala kenikmatan, dan seluruh kerajaan, adalah milik Engkau; tiada sekutu bagi-Mu.

    2. Wukuf di Arafah

    Dilaksanakan pada tanggal 9 Zulhijah, waktunya dimulai setelah matahari tergelincir sampai terbit fajar pada hari nahar (hari menyembelih kurban) tanggal 10 Zulhijah.
    Saat wukuf, ada beberapa hal yang harus dilakukan, yaitu: shalat jamak taqdim dan qashar zuhur-ashar, berdoa, berzikir bersama, membaca Al-Qur'an, shalat jamak taqdim dan qashar maghrib-isya.

    3. Mabît di Muzdalifah, Mekah

    Waktunya sesaat setelah tengah malam sampai sebelum terbit fajar. Disini mengambil batu kerikil sejumlah 49 butir atau 70 butir untuk melempar jumrah di Mina, dan melakukan shalat subuh di awal waktu, dilanjutkan dengan berangkat menuju Mina. Kemudian berhenti sebentar di masy'ar al-harâm (monumen suci) atau Muzdalifah untuk berzikir kepada Allah SWT (QS 2: 198), dan mengerjakan shalat subuh ketika fajar telah menyingsing.

    4. Melontar jumrah 'aqabah

    Dilakukan di bukit 'Aqabah, pada tanggal 10 Zulhijah, dengan 7 butir kerikil, kemudian menyembelih hewan kurban.

    5. Tahalul

    Tahalul adalah berlepas diri dari ihram haji setelah selesai mengerjakan amalan-amalan haji.
    Tahalul awal, dilaksanakan setelah selesai melontar jumrah 'aqobah, dengan cara mencukur/memotong rambut sekurang-kurangnya 3 helai.
    Setelah tahalul, boleh memakai pakaian biasa dan melakukan semua perbuatan yang dilarang selama ihram, kecuali berhubungan seks.

    Bagi yang ingin melaksanakan tawaf ifâdah pada hari itu dapat langsung pergi ke Mekah untuk tawaf. Dengan membaca talbiah masuk ke Masjidil Haram melalui Bâbussalâm (pintu salam) dan melakukan tawaf. Selesai tawaf disunahkan mencium Hajar Aswad (batu hitam), lalu shalat sunah 2 rakaat di dekat makam Ibrahim, berdoa di Multazam, dan shalat sunah 2 rakaat di Hijr Ismail (semuanya ada di kompleks Masjidil Haram).

    Kemudian melakukan sa'i antara bukit Shafa dan Marwa, dimulai dari Bukit Shafa dan berakhir di Bukit Marwa. Lalu dilanjutkan dengan tahalul kedua, yaitu mencukur/memotong rambut sekurang-kurangnya 3 helai.
    Dengan demikian, seluruh perbuatan yang dilarang selama ihram telah dihapuskan, sehingga semuanya kembali halal untuk dilakukan.
    Selanjutnya kembali ke Mina sebelum matahari terbenam untuk mabît di sana.

    6. Mabît di Mina

    Dilaksanakan pada hari tasyrik (hari yang diharamkan untuk berpuasa), yaitu pada tanggal 11, 12, dan 13 Zulhijah. Setiap siang pada hari-hari tasyrik itu melontar jumrah ûlâ, wustâ, dan 'aqabah, masing-masing 7 kali.

    Bagi yang menghendaki nafar awwal (meninggalkan Mina tanggal 12 Zulhijah setelah jumrah sore hari), melontar jumrah dilakukan pada tanggal 11 dan 12 Zulhijah saja. Tetapi bagi yang menghendaki nafar sânî atau nafar akhir (meninggalkan Mina pada tanggal 13 Zulhijah setelah jumrah sore hari), melontar jumrah dilakukan selama tiga hari (11, 12, dan 13 Zulhijah).
    Dengan selesainya melontar jumrah maka selesailah seluruh rangkaian kegiatan ibadah haji dan kembali ke Mekah.

    7. Tawaf ifâdah

    Bagi yang belum melaksanakan tawaf ifâdah ketika berada di Mekah, maka harus melakukan tawaf ifâdah dan sa'i. Lalu melakukan tawaf wada' sebelum meninggalkan Mekah untuk kembali pulang ke daerah asal.

    Umrah

    Umrah artinya berkunjung atau berziarah. Setiap orang yang melakukan ibadah haji wajib melakukan umrah, yaitu perbuatan ibadah yang merupakan kesatuan dari ibadah haji. Pelaksanaan umrah ini didasarkan pada firman Allah SWT dalam surat Al-Baqarah: 196 yang artinya "Dan sempurnakanlah ibadah haji dan umrah karena Allah..."

    Mengenai hukum umrah, ada beberapa perbedaan pendapat. Menurut Imam Syafi'i hukumnya wajib. Menurut Mazhab Maliki dan Mazhab Hanafi hukumnya sunah mu'akkad (sunah yang dipentingkan).
    Umrah diwajibkan bagi setiap muslim hanya 1 kali saja, tetapi banyak melakukan umrah juga disukai, terlebih jika dilakukan di bulan Ramadhan. Hal ini didasarkan pada hadist Nabi SAW yang diriwayatkan oleh Imam Muslim yang artinya "Umrah di dalam bulan Ramadhan itu sama dengan melakukan haji sekali".

    Pelaksanaan umrah

    Tata cara pelaksanaan ibadah umrah adalah: mandi, berwudhu, memakai pakaian ihram di mîqât, shalat sunah ihram 2 rakaat, niat umrah dan membaca Labbaik Allâhumma 'umrat(an) (Aku datang memenuhi panggilan-Mu ya Allah, untuk umrah), membaca talbiah serta doa, memasuki Masjidil Haram, tawaf, sa'i, dan tahalul.

    Syarat, Rukun, dan Wajib Umrah

    Syarat untuk melakukan umrah adalah sama dengan syarat dalam melakukan ibadah haji. Adapun rukun umrah adalah:

    1. Ihram
    2. Tawaf
    3. Sa'i
    4. Mencukur rambut kepala atau memotongnya
    5. Tertib, dilaksanakan secara berurutan

    Sementara itu wajib umrah hanya satu, yaitu ihram dari mîqât.

    Larangan dalam Haji dan Umrah

    Hal-hal yang tidak boleh dilakukan oleh orang yang sudah memakai pakaian ihram dan sudah berniat melakukan ibadah haji/umrah adalah:

    1. Melakukan hubungan seksual atau apa pun yang dapat mengarah pada perbuatan hubungan seksual
    2. Melakukan perbuatan tercela dan maksiat
    3. Bertengkar dengan orang lain
    4. Memakai pakaian yang berjahit (bagi laki-laki)
    5. Memakai wangi-wangian
    6. Memakai khuff (kaus kaki atau sepatu yang menutup mata kaki)
    7. Melakukan akad nikah
    8. Memotong kuku
    9. Mencukur atau mencabut rambut
    10. Memakai pakaian yang dicelup yang mempunyai bau harum
    11. Membunuh binatang buruan
    12. Memakan daging binatang buruan

    Macam-macam Haji

    1. Haji ifrâd

    Haji ifrâd yaitu membedakan ibadah haji dengan umrah. Ibadah haji dan umrah masing-masing dikerjakan tersendiri. Pelaksanaannya, ibadah haji dilakukan terlebih dulu, setelah selesai baru melakukan umrah. Semuanya dilakukan masih dalam bulan haji.

    Cara pelaksanaannya adalah:
    a. ihram dari mîqât dengan niat untuk haji
    b. ihram dari mîqât dengan niat untuk umrah

    2. Haji tamattu'

    Haji tamattu' adalah melakukan umrah terlebih dulu pada bulan haji, setelah selesai baru melakukan haji.
    Orang yang melakukan haji tamattu' wajib membayar hadyu (denda), yaitu dengan menyembelih seekor kambing. Jika tidak mampu dapat diganti dengan berpuasa selama 10 hari, yaitu 3 hari selagi masih berada di tanah suci, dan 7 hari setelah kembali di tanah air.

    Cara pelaksanaannya adalah:
    a. ihram dari mîqât dengan niat untuk umrah
    b. melaksanakan haji setelah selesai melaksanakan semua amalan umrah

    3. Haji qirân

    Haji qirân adalah melaksanakan ibadah haji dan umrah secara bersama-sama. Dengan demikian segala amalan umrah sudah tercakup dalam amalan haji.

    Cara pelaksanaannya adalah:
    a. ihram dari mîqât dengan niat untuk haji dan umrah sekaligus
    b. melakukan seluruh amalan haji

    Amalan-Amalan Haji dan Umrah

    1. Mîqât

    Mîqât adalah batas waktu dan tempat melakukan ibadah haji dan umrah. Mîqât terdiri atas mîqât zamânî dan mîqât makânî.

    Mîqât zamânî adalah kapan ibadah haji sudah boleh dilaksanakan.
    Berdasarkan kesepakatan para ulama yang bersumber dari sunah Rasulullah SAW, mîqât zamânî jatuh pada bulan Syawal, Zulkaidah, sampai dengan tanggal 10 Zulhijah.

    Mîqât makânî adalah dari tempat mana ibadah haji sudah boleh dilaksanakan.
    Tempat-tempat untuk mîqât makânî adalah:

    • Zulhulaifah atau Bir-Ali (450 km dari Mekah) bagi orang yang datang dari arah Madinah
    • Al-Juhfah atau Rabiq (204 km dari Mekah) bagi orang yang datang dari arah Suriah, Mesir, dan wilayah-wilayah Maghrib
    • Yalamlan (sebuah gunung yang letaknya 94 km di selatan Mekah) bagi orang yang datang dari arah Yaman
    • Qarnul Manazir (94 km di timur Mekah) bagi orang yang datang dari arah Nejd
    • Zatu Irqin (94 km sebelah timur Mekah) bagi orang yang datang dari arah Irak

    2. Ihram

    Ihram ialah niat melaksanakan ibadah haji atau umrah dan memakai pakaian ihram.
    Bagi laki-laki, pakaian ihram adalah dua helai pakaian tak berjahit untuk menutup badan bagian atas dan sehelai lagi untuk menutup badan bagian bawah. Kepala tidak ditutup dan memakai alas kaki yang tidak menutup mata kaki.
    Bagi wanita, pakaian ihram adalah kain berjahit yang menutup seluruh tubuh kecuali wajah.

    Sunah ihram adalah memotong kuku, kumis, rambut ketiak, rambut kemaluan, dan mandi. Kemudian melakukan shalat sunah ihram 2 rakaat (sebelum ihram), membaca talbiah, shalawat, dan istighfar (sesudah ihram dimulai).

    3. Tawaf

    Tawaf adalah mengelilingi Ka'bah sebanyak 7 kali, dimulai dari arah yang sejajar dengan Hajar Aswad dan Ka'bah selalu ada di sebelah kiri (berputar berlawanan arah jarum jam).
    Syarat tawaf adalah:

    1. Suci dari hadas besar, hadas kecil, dan najis
    2. Menutup aurat
    3. Melakukan 7 kali putaran berturut-turut
    4. Mulai dan mengakhiri tawaf di tempat yang sejajar dengan Hajar Aswad
    5. Ka'bah selalu berada di sisi kiri
    6. Bertawaf di luar Ka'bah
    Sedangkan sunah tawaf adalah:
    1. Menghadap Hajar Aswad ketika memulai tawaf
    2. Berjalan kaki
    3. al-idtibâ, yaitu meletakkan pertengahan kain ihram di bawah ketiak tangan kanan dan kedua ujungnya di atas bahu kiri
    4. Menyentuh Hajar Aswad atau memberi isyarat ketika mulai tawaf
    5. Niat.
      Niat untuk tawaf yang terkandung dalam ibadah haji hukumnya tidak wajib karena niatnya sudah terkandung dalam niat ihram haji, tetapi kalau tawaf itu bukan dalam ibadah haji, maka hukum niat tawaf menjadi wajib, seperti dalam tawaf wada' dan tawaf nazar.
    6. Mencapai rukun yamanî (pada putaran ke-7) dan mencium atau menyentuh Hajar Aswad
    7. Memperbanyak doa dan zikir selama dalam tawaf
    8. Tertib, dilaksanakan secara berurutan

    Macam-macam tawaf adalah:

    Tawaf ifâdah
    Tawaf sebagai rukun haji yang apabila ditinggalkan maka hajinya menjadi tidak sah.
    Tawaf ziyârah
    Tawaf kunjungan, sering juga disebut tawaf qudûm, yaitu tawaf yang dilakukan setibanya di kota Mekah.
    Tawaf sunah
    Tawaf yang dapat dilakukan kapan saja.
    Tawaf wada'
    Tawaf perpisahan, yaitu tawaf yang dilakukan sebelum meninggalkan Mekah setelah selesai melakukan seluruh rangkaian ibadah haji.

    4. Sa'i

    Sa'i adalah berjalan dari Bukit Shafa ke Bukit Marwa sebanyak 7 kali.
    Syarat sa'i adalah:

    1. Seluruh perjalanan sa'i dilakukan secara lengkap, tidak boleh ada jarak yang tersisa
    2. Dimulai dari Shafa dan berakhir di Marwa
    3. Dilakukan sesudah tawaf
    4. Dilakukan sebanyak 7 kali perjalanan
    Sedangkan sunah dalam sa'i adalah:
    1. Berdoa di antara Shafa dan Marwa
    2. Dalam keadaan suci dan menutup aurat
    3. Berlari kecil antara 2 tonggak hijau
    4. Tidak berdesakan
    5. Berjalan kaki
    6. Dikerjakan secara berturut-turut

    5. Wukuf di Arafah

    Wukud di Arafah adalah berdiam diri di padang Arafah sejak matahari tergelincir pada tanggal 9 Zulhijah sampai terbit fajar pada tanggal 10 Zulhijah (hari nahar), baik dalam keadaan suci maupun tidak suci.
    Haji tanpa wukuf tidak sah dan harus diulang lagi pada tahun berikutnya. Hal ini berdasarkan hadist Rasulullah SAW yang diriwayatkan oleh Abu Dawud:

    Haji itu 'arafah, siapa yang datang pada malam mabît di Muzdalifah sebelum fajar menyingsing, ia sudah mendapatkan haji.

    Ketika melakukan wukuf, disunahkan untuk tidak berpuasa, menghadap kiblat, berzikir, membaca istighfar, dan berdoa. Menurut riwayat Imam Ahmad, doa Nabi SAW ketika di hari arafah adalah:

    Tiada Tuhan kecuali Allah, yang Esa, tiada sekutu bagi-Nya, bagi-Nya seluruh kerajaan, bagi-Nya pula segala pujian, di tangan-Nya segala kebaikan, dan Ia Maha Kuasa atas segalanya.

    6. Melontar Jumrah

    Melontar jumrah ialah melempar batu kerikil ke arah 3 buah tonggak, yaitu ûlâ, wustâ, dan ukhrâ, masing-masing 7 kali lemparan. Hari melontar jumrah dimulai pada tanggal 10 Zulhijah, ke arah jumrah 'aqabah atau jumrah kubra, dan 2 atau 3 hari dari hari-hari tasyrik (11, 12, dan 13 Zulhijah) ke arah 3 jumrah yang telah disebutkan di atas.

    Waktu melontar jumrah disunahkan sesudah matahari terbit. Bagi orang yang lemah atau berhalangan boleh melakukannya pada malam hari.
    Adapun melontar jumrah pada 3 hari yang lain, hendaknya dimulai pada waktu matahari sudah mulai turun ke barat sampai saat matahari terbenam.
    Ketika melontar jumrah disunahkan:

    1. Berdiri dengan posisi Mekah ada di sebelah kiri dan Mina di sebelah kanan
    2. Mengangkat tangan tinggi-tinggi bagi laki-laki
    3. Membaca takbir ketika melempar batu yang pertama

    Bagi orang yang berhalangan menyelesaikan haji dengan tidak melakukan wukuf di Arafah, tawaf, ataupun sa'i, apa pun penyebabnya, menurut pendapat jumhur ulama orang tsb wajib menyembelih seekor kambing, sapi, atau unta di tempat ia bertahalul.
    Apabila ibadahnya itu ibadah wajib, ia harus meng-qadha pada tahun berikutnya, tetapi bila bukan ibadah wajib, ia tidak perlu meng-qadha.

    Haji Akbar dan Haji Mabrur

    Haji akbar (haji besar)

    Istilah haji akbar disebut dalam firman Allah SWT pada surah At-Taubah: 3 yang artinya:

    Dan (inilah) suatu pemakluman dari Allah dan Rasul-Nya kepada manusia pada hari haji akbar, bahwa sesungguhnya Allah dan Rasul-Nya berlepas diri dari orang-orang musyrikin...

    Ada beberapa pendapat ulama tentang haji akbar, yaitu haji akbar adalah:

    • haji pada hari wukuf di Arafah
    • haji pada hari nahar
    • haji yang wukufnya bertepatan dengan hari jum'at
    • ibadah haji itu sendiri beserta wukufnya di Arafah

    Namun pendapat yang paling masyhur adalah pendapat yang menyatakan bahwa haji akbar adalah haji yang wukufnya jatuh pada hari jum'at.

    Ada haji besar, ada pula haji asgar (haji kecil) yang merupakan istilah lain untuk umrah.

    Haji mabrur

    Haji mabrur adalah ibadah haji seseorang yang seluruh rangkaian ibadah hajinya dapat dilaksanakan dengan benar, ikhlas, tidak dicampuri dosa, menggunakan biaya yang halal, dan yang terpenting, setelah ibadah haji menjadi orang yang lebih baik.

    Balasan bagi orang yang mendapat haji mabrur adalah surga. Hal ini didasarkan pada sabda Rasulullah SAW yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah yang artinya:

    Umrah ke satu ke umrah berikutnya adalah penebus dosa di antara keduanya, dan haji mabrur ganjarannya tiada lain kecuali surga (HR Bukhari dan Muslim)

    Dam (Denda)

    Dam dalam bentuk darah adalah menyembelih binatang sebagai karafat (tebusan) terhadap beberapa pelanggaran yang dilakukan ketika melakukan ibadah haji atau umrah. Jenis dam adalah:

    1. Dam tartîb
    2. Dam takhyîr dan taqdîr
    3. Dam tartîb dan ta'dîl
    4. Dam takhyîr dan ta'dîl

    1. Dam tartîb

    Dam tartîb yaitu bila binatang yang disembelih adalah kambing, tetapi bila tidak mendapat kambing, harus melaksanakan puasa 3 hari di tanah suci dan 7 hari apabila telah pulang ke kampung halaman.
    Orang diwajibkan membayar dam tartîb karena 9 hal, yaitu:

    1. Mengerjakan haji tammatu'
    2. Mengerjakan haji qirân
    3. Tidak wukuf di Arafah
    4. Tidak melontar jumrah yang ke-3
    5. Tidak mabît di Muzdalifah pada malam nahar
    6. Tidak mabît di Mina pada malam hari tasyrik
    7. Tidak berihram dari mîqât
    8. Tidak melakukan tawaf wada'
    9. Tidak berjalan kaki bagi yang bernazar untuk mengerjakan haji dengan berjalan kaki

    2. Dam takhyîr dan taqdîr

    Dam takhyîr dan taqdîr ialah boleh memilih menyembelih seekor kambing, berpuasa, atau bersedekah memberi makan kepada 6 orang miskin sebanyak 3 sa' (1 sa' = 3,1 liter).
    Dam jenis ini dikenakan untuk satu diantara sebab-sebab berikut:

    1. Mencabut 3 helai rambut atau lebih secara berturut-turut
    2. Memotong 3 kuku atau lebih
    3. Berpakaian yang berjahit
    4. Menutup kepala
    5. Memakai wewangian
    6. Melakukan perbuatan yang menjadi pengantar bagi perbuatan seksual
    7. Melakukan hubungan seksual antara tahalul pertama dan tahalul kedua.

    3. Dam tartîb dan ta'dîl

    Dam tartîb dan ta'dîl adalah pertama kali wajib menyembelih unta, apabila tidak mampu boleh menyembelih sapi, apabila tidak mampu juga baru menyembelih kambing 7 ekor.
    Apabila tidak mendapat 7 ekor kambing, si pelanggar harus membeli makanan seharga itu dan disedekahkan kepada fakir miskin di tanah suci.
    Dam jenis ini dikenakan karena pelanggaran melakukan hubungan seksual.

    4. Dam takhyîr dan ta'dîl

    Dam takhyîr dan ta'dîl adalah boleh memilih diantara 3 hal yaitu:

    • Menyembelih binatang buruan yang diburu
    • Membeli makanan seharga binatang buruan tsb dan disedekahkan
    • Berpuasa satu hari untuk setiap 1 mud (5/6 liter)
    Dam jenis ini dikenakan karena sebab-sebab:
    1. Merusak, memburu, atau membunuh binatang buruan
    2. Memotong pohon-pohon atau mencabut rerumputan di tanah haram.

    Waktu dan tempat penyembelihan dam

    Waktu penyembelihan dam yang disebabkan pelanggaran yang tidak sampai membatalkan atau kehilangan haji harus dilakukan pada waktu si pelanggar melakukan ibadah haji. Tetapi bagi dam yang disebabkan pelanggaran yang berakibat kehilangan haji, pelaksanaannya wajib ditunda sampai pada waktu melakukan ihram ketika meng-qadha haji.

    Sedangkan tempat penyembelihan dam dan penyaluran dagingnya adalah di tanah haram.
    Bagi orang yang melakukan haji, diutamakan menyembelihnya di Mina, sedangkan bagi orang yang melakukan umrah, menyembelihnya di Marwa.

    Mewakilkan Haji

    Perwakilan haji berlaku untuk seseorang yang mampu melakukan haji dari segi biaya, tapi kesehatannya tidak memungkinkan, seperti sakit yang parah atau karena usia tua.
    Dalam hal ini wajib orang lain untuk menghajikannya dengan biaya dari orang yang bersangkutan, dengan syarat orang yang menggantikan tsb sudah mengerjakan haji untuk dirinya sendiri.
    Tetapi bila setelah dihajikan orang itu sembuh, menurut Imam Syafi'i, ia tetap wajib melakukan haji.

    Perwakilan haji juga dapat dilakukan atas orang yang sudah meninggal, asalkan orang tsb berkewajiban haji, antara lain mempunyai nazar dan belum dapat melaksanakannya. Hal ini didasarkan pada hadist yang meriwayatkan bahwa seorang lelaki mendatangi Nabi SAW:

    "Ayah saya sudah meninggal dan ia mempunya kewajiban haji, apakah aku harus menghajikannya?" Nabi SAW menjawab, "Bagaimana pendapatmu apabila ayahmu meninggalkan hutang, apakah engkau wajib membayarnya?" Orang itu menjawab, "Ya". Nabi SAW berkata, "Berhajilah engkau untuk ayahmu".(HR. Ibnu Abbas RA)
    sumber dari http://islam.elvini.net/haji.cgi
    "Kito Anok Kusia"
    Anak Kusial, Perantau Kusial, ISVKB,ISPKB,Sri Guillemard & PKB

    Wednesday, September 16, 2009

    Salam Perantauan 1430H/2009M ~ Utusan online

    Salam Perantauan 2009 - 22
    Keluarga Zawawi[The Uni of Western Australia,Australia]


    Nama Pengirim: Zawawi, Wahiza, Haziq, Kamalia dan Irdina
    Lokasi Pengirim: The University of Western Australia, Perth, Australia
    Nama Penerima: Ayahanda Hj Wahi, Bonda Hjh Azizah, Ayahanda Hj Ab Rahim, Bonda Hjh Rugayah, Zamany sekeluarga, Zaliana sekeluarga,Zarita sekeluarga, Wahaida, Azrul Azwan, Wardah Idayu dan Fareez serta seluruh keluarga,saudara-mara, sahabat handai di UKM, Sony EMCS dan anak-anak Kusial Bharu.
    Lokasi Penerima: Beruas, Perak, Tanah Merah, Kelantan dan seluruh Malaysia.
    Ucapan: Salam Aidilfitri dan Maaf Zahir Batin dari kami sekeluarga di Perth, Australia.
    Pengenalan Gambar: Lancelin, Western Australia.
    E-mel Pengirim: zawawi5303 @ gmail.com

    "Kito Anok Kusia"
    Anak Kusial, Perantau Kusial, ISVKB,ISPKB,Sri Guillemard & PKB

    Wednesday, September 09, 2009

    Mencari malam Lailatul Qadar

    LAILATIJL QADAR RAHMAT ALLAH SWT KEPADA MANIJSIA

    "Sesunguhnya kaml menurunkannya (a/-Quran )pada ma/am a/-Qadar. Dan
    apakahkamu tahu ma/am a/-Qadarltu. Ma/am a/-Qadarltu /eblhbalk darl
    serlbu bu/an. Turun/ahpara ma/alkat dan ruh (Jlbrl/) ke buml dengan lzln
    Rabbnya untukmenja/ankan sega/a urusan. Sejahtera/ahma/am ltu hlngga
    terblt fajar."
    Surah A/-Qadar: 1-5
    Banyak sekali kelebihan-kelebihan yang Allah berikan kepada hambanya melalui Ramadhan ini, sehingga wajar kalau Rasulullah mengekspresikan keutamaannya
    dengan sabdanya:
    "Apabila umat ini tahu apajiang ada dalam Ramadhan (baca: rahmat, barakah) niscajia mereka akan mengharapkan hal
    itu selama satu tahunpenuh."
    (HR. Tabrani)

    Terdapat satu lagi peristiwa besar yang merupakan satu kelebihan Ramadhan ini, iaitu peristiwa turunnya al-Qur'an. Al-Qur'an yang ada di antara kita ini diturunkan oleh Allah ke 'sama al-dunya' (langit yang paling dekat dengan dunia) secara serentak pada malam 'lailatul

    qadar' di bulan Ramadhan untuk kemudian diturunkan ke Rasulullah secara beransur-ansur sesuai dengan peristiwa yang terjadi. Kerana lailatul qadar inilah Rasulullah dalam banyak waktu sentiasa berusaha keras untuk mendapatkannya. Banyak penjelasan Rasulullah yang sampai kepada kita, tentang keutamaan-keutamaan malam yang penuh barakah ini. Sebagai malam yang terbaik dan paling barakah di antara malam yang ada, di dalamnya Allah telah menjanjikan pada hambanya yang ikhlas dan berharap untuk mendapatkan perlindungannya di hari akhirat, akan melipat gandakan sampai 1000 bulan (83 tahun 3 bulan) untuk amalan¬amalan kebaikan yang dilakukan pada malam ini. Janji ini secara langsung Allah katakan dalam al-Qur'an surat al-Qadr (satu surat penuh). Hal ini tentunya cukup menunjukkan pada kita akan keutamaan malam al-qadar ini.
    Kerana itulah, Ramadhan dengan lailatul qadarnya sebagai satu media yang mampu mengantarkan kita pada kesucian. Rasulullah, pada suatu ketika bersabda:
    "Barang siapa berama/ pada ma/am /ai/atu/ qadar dengan penuh keimanan dan mengharappaha/a dari A//ah, maka terampuni/ah dosa-dosanjajang te/ah /a/u".
    Tidak berlebihan memang, kalau Allah menamainya malam yang kebaikannya melebihi seribu bulan.
    Betapa sombongnya manusia yang sangat memerlukan pengampunan dari Allah atas perbuatan-perbuatan mereka yang banyak menyimpang, apabila mereka menyia-nyiakan kesempatan emas yang bersifat tidak tentu lagi akan mereka mendapat kesempatan ini di masa-masa yang akan datang. Siapakah yang dapat menjamin bahawa usia kita akan sampai Ramadhan tahun-tahun yang akan datang. Oleh karena itu merupakan keharusan yang tidak mesti tidak bagi kita, untuk mengejarnya, sehingga janji-janji Allah yang telah ditaburkannya itu benar-benar mampu kita dapatkan.
    Marilah Mencari Lailatul Qadar.
    Mengenai bilakah malam itu datang menjemput kita?
    1. Akhir Ramadhan
    Telah disebutan dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh
    Abu Hurairah ra tentang salah satu ciri datangnya malam Lailatul Qadar:
    "Kami mengetahui datangnja ma/am Lai/atu/Qadar dari Rasu/u//ah SAW, ketika itu be/iau bertanja: "Siapa
    diantara ka/ian jang pernah me/ihat bu/an pada waktu ma/am muncu/ seperti retak tempurungnja?"

    Dari hadis tersebut kita dapat simpulkan bahawa Lailatul Qadar datang pada akhir bulan Ramadhan, kerana bulan dengan bentuk yang ditunjukkan Nabi SAW tidak datang kecuali pada akhir bulan.
    2. Sepuluh hari terakhir bulan Ramadhan
    Rsulullah saw. pernah memberikan penjelasan bahawa malam yang penuh dengan kebaikan (lailatul qadar) biasanya jatuh pada malam ganjil pada sepuluh hari terakhir bulan Ramadhan. Dalam hadis sahih Rasulullah sabdanya:
    "Cari/ab dia (/ai/atu/ qadar.) di sepu/ub terakhir di bu/an Ramadhanpada hitungan ganji/."
    (HR. Bukhari Muslim).
    3. Tujuh malam terakhir bulan Ramadhan
    Dari Ibnu Umar ra, ada beberapa orang sahabat Nabi SAW yang bermimpi bahawa Lailaitul Qadar akan datang pada pada tujuh malam terakhir bulan Ramadhan, Rasulullah SAW bersabda:
    "Aku juga me/ihat ru+jiah ka/ian pada tujub ma/am terakhir bu/an tersebut. Maka barang siapa jiang menginginkannjia, dapatkan/ab ma/am tersebut pada tujub ma/am terakhir"
    Walau bagaimanapun, sekiranya kita sudah ketinggalan 3 malam pertama dari 10 malam terakhir maka carilah pula 7 malam yang terakhir. Ini bersandarkan hadis oleh Ibnu Umar ra, ia berkata, bahawasanya Rasulullah SAW bersabda:
    "Dapatkan/ab Lai/atu/Qadarpada sepu/ub ma/am terakbir bu/an Ramadhan, apabi/a ka/ian merasa /emah atau tidak mampu me/a/uinjia maka jangan sampai ka/ian kehi/angan tujub ma/am berikutnjia"
    Lebih dekat lagi kebanyakan ulama' menguatkan pendapat yang mengatakan malam tersebut adalah malam yang kedua puluh tujuh. Pendapat ini dikuatkan oleh hadis-hadis yang menjelaskannya. Di antaranya perkataan Rasulullah SAW:
    "Barang siapa mencarinjia, maka cari/ab di ma/amjiang ke-27."
    (HR. Ahmad)
    Menurut Imam al-Ghazali, Lailatul Qadar dapat diketahui dengan cara melihat awal bulan Ramadhan. Sekiranya awal Ramadhan hari Ahad atau Rabu maka malam lailatul qadar akan jatuh pada malam ke-29. Sekiranya awal Ramadhan hari Isnin, maka malam lailatul qadar akan jatuh pada malam ke-21. Sekiranya awal Ramadhan hari Selasa atau Jumaat, maka malam lailatul qadar akan jatuh pada malam ke-27. Sekiranya awal Ramadhan hari Khamis, maka malam lailatul qadar akan jatuh pada malam ke-25. Sekiranya awal Ramadhan hari Sabtu, maka malam lailatul qadar akan jatuh pada malam ke-23.

    Dari berbagai versi hadis yang telah disebutkan, jelas terbukti bahawa Lailatul Qadar jatuh pada sepuluh malam terakhir bulan Ramadhan. Terdapat riwayat Muslim menyatakan bahawa Lailatul Qadar jatuh pada tujuh malam terakhir sedang riwayat Imam al-Bukhari ada yang melihat jatuh pada malam ketujuh dan ada yang melihat sepuluh terakhir.
    Adapun pendapat yang dianggap kuat adalah pendapat yang mengatakan bahwa Lailatul Qadar jatuh pada hari ganjil sepuluh terakhir bulan Ramadhan, dan dari hari ganjil itulah terpilih malam dua puluh tujuh.
    Namunh begitu, langkah terbaik ialah dengan sentiasa mengoptimumkan 10 malam terakhir dalam bulan yang penuh rahmat ini. Dengan begitu kita tidak khuatir akan terlepas dari malam lailatul qadar, karena kita mencarinya hanya pada malam-malam tertentu.
    Tanda-Tanda Lailatul Qadar
    Kemudian untuk lebih meyakinkan kita, bagaimana mencari datangnya malam ini, Rasulullah saw menjelaskan Lailatul Qadar mempunyai ciri dan keistimewaan tersendiri yang tidak dapat kita kenali kecuali setelah berlalunya malam tersebut. 3 ciri atau keistimewaan yang telah disebutkan dalam hadis sahih adalah;
    1. Cuaca pada malam itu tidak sejuk and tidak panas dan terbitnya matahari seperti biasa akan tetapi memancarkan cahaya redup (tidak bersinar terang seperti biasa), berdasarkan sebuah hadis diriwayatkan dari Ibnu Khuzaimah dari hadis Ibnu Abbas, ia berkata::
    "Ketika Lai/atu/ Qadar pergi meningga/kan, bumi tidak terasa dingin, tidak
    juga panas, dan matahari terlihat berwarna merahpudar"
    Daripada hadis Ahmad:
    "Pada bari itu tidak terasapanas ataupun dingin, dunia sun~i, dan rembu/an bersinar"
    2. Malam tersebut juga langit akan bersih dari awan-awan dan bintang—bintang jelas kelihatan. Ini berdasarkan sebuah hadis diriwayatkan oleh Imam Thobroni, bahawa Nabi SAW bersabda:
    1 Ma/am a/-qadar itu terang dan cerab /angitn~a, suhun~a tidak begitu se*uk dan tidak begitu panas, dan tidak ada bintang jang di/empar-/empar (meteor)."
    Ada sebahagian pendapat yang mengatakan bahawa salah satu ciri datangnya malam Lailatul Qadar adalah melihat segala sesuatu yang ada di bumi ini tertunduk dan sujud ke hadirat-Nya. Sebahagian lain mengatakan pada malam itu dunia

    terang benderang, di mana kita dapat melihat cahaya di mana-mana sampai ke tempat-tempat yang biasanya gelap. Ada juga yang mengatakan orang yang mendapatkan malam Lailatul Qadar dapat mendengar salam dan khutbahnya malaikat, bahkan ada yang mengatakan bahwa salah satu ciri tersebut adalah dikabulkannya do'a orang yang telah diberikannya taufik. Walau bagaimanapun, ini merupakan petanda-petanda yang hanya bersandarkan pada pengalaman mereka yang telah melaluinya. Mungkin ada kebenarannya.
    3. Manakala bukti pada diri kita pula sekiranya kita telah mendapatkannya, semakin bertambah amal ibadah kita, baik secara kuantiti maupun kualiti pada waktu-waktu mendatang.
    Amalan dan Keistimewaan Malam Lailatul Qadar
    Yang terpenting untuk selalu di ingat dan diperhatikan adalah bahwa malam ini adalah malam yang penuh dengan keutamaan, kedudukannya sangat mulia di sisi Allah, di mana seorang Muslim dianjurkan untuk mengisinya dengan ibadah dan memperbanyak do'a terutama do'a yang terdapat dalam hadis Aisyah RA:
    "Aku (Aisjah) berkata": "W7ahai Rasulullah beritahukanlah kepadaku, apabila datang malam lailatulQadar, do 'a apakahjang harus aku baca?" Bersabda Rasulullah "bacalah: "Ta Allah, engkau adalah d4atjag maha pemaaf, maka maafkanlah semua dosa dan salahku"
    Dari Abi Hurairah ra, bahawasanya Nabi bersabda:
    "Barang siapajang bangun untuk beribadahpada malam LailatulQadar denganpenuh keimanan dan mawas diri, maka Allah akan mengampuni dosanjajang telah lalu"
    Imam Sowiy berkata dalam tafsirnya: "Dan do'ajangpaling utamapada malam itu adalah memohon ampunan, maafdan kesehatan kepada Tuhannja." Dan baik juga jika waktunya dalam sepanjang malam tersebut, seseorang itu memilih bacaan yang banyak pahalanya, seperti ayat Kursi, ayat-ayat terakhir dari surat al-Baqarah, surat al-Ikhlas, memperbanyak istighfar dan sedeqah.
    Malam Lailatul Qadar adalah malam yang ditunggu dan diharapkan kedatangannya di mana semua do'a akan diterima, di mana para malaikat diturunkan ke bumi, pintu-pintu rahmat dibukakan bagi mereka yang beriman dan beramal soleh. Maka berbahagialah orang-orang yang dapat mensucikan dirinya dari rasa dengki dan menenggelamkan diri dalam shalat, selawat, dalam dzikir dan do'a, memperbanyak membaca al-Quran, dan memohon keampunan pada Zat Yang Maha Pengampun.

    HARI-HARI TERAKHIR RAMADHAN 1425 H DariJabir, dari Nabi SAW bahwa beliau bersabda:
    "Apabi/a liba ma/am lerakhir dari bu/an Ramadhan, maka menangis/ah /angil, bumi danpara ma/aikal alas musibahjang menimpa umal Muhammad SAW."
    Seseorang bertanya:"Ta Rasu/u//ah, musibah apakah ilu?" Jawab Rasulullah SAW:
    "Ferginya bulan Ramadhan. Kerana sesungguhnya doa-doa di waktu itu dikabulkan, sedekah-sedekah diterima, kebaikan-kebaikan dili#atkan, sedang azab ditahan."
    Oleh kerananya, musibah manakah yang lebih besar daripada perginya bulan Ramadhan. Apabila langit dan bumi saja menangis demi kita, maka kita lebih patut menangis dan menyesali atas terputusnya keutamaan-keutamaan dan kemuliaan-kemuliaan ini dari kita. Rasulullah SAW juga bersabda:
    'Alangkahkecewanya orang yang sejak tiba bulan Ramadhan hingga habis bulan tidak diberi am#unan"
    Orang yang seperti itu akan menyesal kerana melalaikan ibadah dalam bulan Ramadhan; demikian puasanya pula hampa belaka, kerana tidak mendapat kurnia ampunan Allah SWT.
    Kita semua mengetahui bahwa bulan Ramadhan adalah bulan rahmat, bulan kasih sayang. Pada bulan ini, Allah melimpahkan kasih sayang-Nya pada kaum Mukmin. Pada gilirannya, kita pun diperintahkan menyebarkan kasih sayang pada segenap makhluk-Nya. Pada bulan Ramadhan misalnya, Allah mendidik kita untuk merasakan lapar dan dahaga, supaya tumbuh pada diri kita rasa sayang pada mereka yang dalam hidupnya sentiasa bersahabat dengan lapar dan dahaga. Pada akhir Ramadhan, kita wujudkan rasa kasih ini dengan mengeluarkan zakat fitrah. Seperti kata Rasulullah SAW:
    "Ini/ah bu/an jang pada awa/nja kila sebarkan kasih sajang, pada perlengahannja kila laburkan ampunan, danpada akahirnja kila membebaskan diri dari api neraka.
    Setelah berakhirnya bulan Ramadhan, kaum muslimin akan merayakan I'dul Fitri. Kita akan berkumpul dengan saudara-saudara kita, sesama kaum Muslim ,untuk menyampaikan syukur ke hadirat Allah SWT.
    Maka bermuhasabahlah kita, tangisilah Ramadhan yang telah meninggalkan kita. Telah kita selesaikan tiga puluh hari yang penuh ibadah dan kesucian. Telah kita tinggalkan saat-saat bahagia ketika kita berkumpul bersama keluarga selesai azan maghrib; saat-saat yang indah ketika kita memenuhi masjid untuk menuntut ilmu, tadarus, dan tarawih; saat-saat yang khidmat ketika kita bangun di waktu dini hari; makan sahur seraya menjelang azan subuh kita isi dengan dzikir, istighfar, dan doa. Kita akan tinggalkan bulan yang bukan saja dipenuhi

    ibadah kepada Allah, tetapi juga bulan ketika kita menaburkan kasih-sayang kepada sesama hamba Allah.
    Bertanyalah pada din malam m~l:
    Apakah akan aku bertemu lagi dengan Ramadhan ini?
    Adakah sudah ku penuhi Ramadhan ini dengan ibadah?
    Adakah amalan ku ini akan diterima Allah SWT?
    Apakah malam-malam Ramadhan telah ku hiaskan dengan gelak tawa atau dengan tangisan taubat?
    Adakah di Ramadhan ini telah aku lagukan ia dengan alunan Quran, zikir, selawat........
    Akhirnya marilah bersama-sama kita berdoa moga-moga Allah swt menerima segala ibadat kita terutama di bulan Ramadhan ini. Moga kita akan bertemu lagi dengan bulan Ramadhan ini. Bulan yang penuh dengan maghfirah dan rahmat Allah swt.

    "Kito Anok Kusia"
    Anak Kusial, Perantau Kusial, ISVKB,ISPKB,Sri Guillemard & PKB

    Saturday, August 29, 2009

    Sinar Harian ~ 29/08/2009

    Jalur Gemilang pupuk kerjasama ahli RT

    KUSIAL BHARU - Pertandingan Kibar Jalur Gemi-lang yang diadakan di pos kawalan sempena sambu-tan kemerdekaan yang ke-52, mendapat kerjasama dari pelbagai pihak Kawa-san Rukun Tetangga termasuk di jajahan Tanah Merah.

    Antara yang menyertai pertandingan tersebut adalah KRT Perumahan Kusial Bharu yang turut menghias kawasan pos KRT mereka dengan bendera Jalur Ge-milang yang dikibarkan penuh di bahagian pintu masuk dan bahagian hadapan pos berkenaan.

    Menurut Pengerusinya, Rozi Safaai, dengan adanya pertandingan seumpama itu dapat memupuk sema-ngat kerjasama antara satu :sama lain dalam kalangan penduduk dan ahli RT.:

    “Di samping itu, golongan pemimpin tempatan, termasuk Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Gual Ipoh, Wan Yusoff Wan Mustaffa, Ketua Pemuda dan pihak estet yang terdiri daripada kaum Cina juga turut menyumbangkan bendera Jalur Gemilang untuk dikibarkan di kawasan ini.

    “Kerjasama semua pihak telah menyatukan penduduk di kawasan ini yang melibatkan hampir 100 orang termasuk penduduk dan ahli RT,” katanya kepada Sinar Harian.

    Menurutnya, dengan kerjasama dan semangat perpaduan berkenaan juga turut membentuk gagasan Satu Malaysia seperti yang diuar-uarkan Perdana Men-teri, Datuk Seri Najib Tun Razak dengan slogan ‘Rak-yat Didahulukan dan Pencapaian Diutamakan’.

    Katanya, turut menghiasi pintu pos berkenaan adalah lambang replika Satu Malaysia yang dibuat penduduk kampung dan pihak RT dengan semangat gotong-royong.

    “Ini adalah penyertaan julung kali yang diadakan di kawasan ini, dan harapan kami agar program seumpama ini akan diadakan secara berterusan.

    “Sempena sambutan ini juga RT kawasan ini turut mengadakan kayuhan jalur gemilang yang bermula sebelum bulan Ramadan lagi bagi memberi semangat kepada penduduk di sini merasai sambutan kemerdekaan,” katanya.
    Sumber : Sinar Harian edisi timur 29/08/2009
    "Kito Anok Kusia"
    Anak Kusial, Perantau Kusial, ISVKB,ISPKB,Sri Guillemard & PKB

    Thursday, August 27, 2009

    Senator Prof Datuk Dr Ismail Salleh meninggal dunia

    KUALA LUMPUR, 27 OGOS: Senator Prof Datuk Dr Ismail Salleh telah meninggal dunia dalam penerbangan di Singapura.
    Beliau merupakan Senator dari kalangan Orang Kurang Upaya (OKU) dan cacat penglihatan pertama yang dilantik.
    Pakar ekonomi itu meninggal dunia semasa dalam penerbangan dari China ke Singapura hari ini.
    Menurut laporan, pegawai Suruhanjaya Tinggi Malaysia di Singapura, Prof Dr Ismail disahkan meninggal dunia di Hospital Besar Singapura sebaik tiba di hospital itu pada kira-kira pukul 8 pagi.
    Hospital itu kini dalam proses bedah siasat untuk mengetahui punca kematian,
    Arwah yang merupakan bapa kepada enam orang anak, pernah menyandang tugas selaku Ketua Pegawai Eksekutif Twintech Holdings dan Naib Canselor Universiti Kolej Antarabangsa Teknologi Twintech.
    Beliau dilahirkan di Pasir Mas Kelantan pada 1947 dan pernah mendapat pelbagai anugerah atas kecemerlangannya di bidang pengajian antaranya anugerah Guiness Book of Record sebagai orang cacat penglihatan pertama di dunia mendapat Doktor Falsafah.
    Beliau pernah melanjutkan pelajaran di University Illinois pada 1973 dan memulakan tugasnya sebagai pensyarah Jabatan Ekonomi Analisa Universiti Kebangsaan Malaysia sekembalinya ke tanahair.
    Jenazah beliau dijangka akan dikebumikan petang ini di Kajang. _ sumber Harakah 27/08/2009

    "Kito Anok Kusia"
    Anak Kusial, Perantau Kusial, ISVKB,ISPKB,Sri Guillemard & PKB

    Monday, August 24, 2009

    Salam Ramadhan Al-Mubarak


    Wishing all of you a blessed Ramadan and hope you will forgive me for all my shortcomings, intentionally or unintentionally, spoken or unspoken.
    May all our ibadah be blessed and accepted by Allah swt, insya’Allah.
    Salam,
    Awie




    "Kito Anok Kusia"
    Anak Kusial, Perantau Kusial, ISVKB,ISPKB,Sri Guillemard & PKB

    Wednesday, August 19, 2009

    Andai ini Ramadhan yang terakhir

    andai kau tahu ini Ramadhan terakhir,
    tentu siangnya engkau sibuk berzikir,
    tentu engkau tak akan jemu melagukan syair rindu
    mendayu..merayu...
    kepada- NYA Tuhan yang satu
    andai kau tahu ini Ramadhan terakhir
    tentu solatmu kau kerjakan di awal waktu,
    sholat yang dikerjakan.. .sungguh khusyuk lagi tawadhu'
    tubuh dan qalbu...bersatu
    memperhamba diri menghadap Rabbul Jalil...
    menangisi kecurangan janji"innasolati wanusuki wamahyaya wamamati lillahirabbil 'alamin"
    [sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku, dan matiku...kuserahkan hanya kepada Allah Tuhan seru sekalian alam]
    andai kau tahu ini Ramadhan terakhir
    tidak akan kau sia siakan walau sesaat yang berlalu
    setiap masa tak akan dibiarkan begitu saja,
    di setiap kesempatan juga masa yang terluang
    alunan Al-Quran bakal kau dendang....bakal kau syairkan
    andai kau tahu ini Ramadhan terakhir
    tentu malammu engkau sibukkan dengan bertarawih.. .berqiamullail. ..bertahajjud. ..
    mengadu...merintih. ..meminta belas kasih
    "sesungguhnya aku tidak layak untuk ke syurga-MU tapi...aku juga tidak sanggup untuk ke neraka-MU"
    andai kau tahu ini Ramadhan terakhir
    tentu dirimu tak akan melupakan mereka yang tersayang
    mari kita meriahkan Ramadhan
    kita buru....kita cari...
    suatu malam idaman yang lebih baik dari seribu bulan
    andai kau tahu ini Ramadhan terakhir
    tentu engkau bakal menyediakan batin dan zahir
    mempersiap diri...rohani dan jasmani menanti-nanti jemputan Izrail
    di kiri dan kanan ...lorong-lorong redha Ar-Rahman
    Duhai Ilahi....
    andai ini Ramadhan terakhir buat kami
    jadikanlah ia Ramadhan paling berarti...paling berseri...
    menerangi kegelapan hati kami
    menyeru ke jalan menuju ridho serta kasih sayangMu Ya Ilahi
    semoga bakal mewarnai kehidupan kami di sana nanti
    Namun teman...tak akan ada manusia yang bakal mengetahui
    apakah Ramadhan ini merupakan yang terakhir kali bagi dirinya
    yang mampu bagi seorang hamba itu hanyalah berusaha...bersedia ...meminta belas-NYA
    wahai tuhan ku tak layak kesyurgamu ... namun tak pula aku sanggup ke Nerakamu ...
    kami lah hamba yang mengharap belas darimu
    "ya Allah jadikan lah kami hamba2 mu yang bertaqwa..ampunkan dosa2 kami kedua ibubapa kami.
    dosa semua umat islam yang masih hidup mahupun yang telah meninggal dunia"
    Amin ya rabbal a'lamin......
    "Kito Anok Kusia"
    Anak Kusial, Perantau Kusial, ISVKB,ISPKB,Sri Guillemard & PKB

    Tuesday, August 04, 2009

    Sinar Harian 04/08/2009

    Perumahan Kusial idam juara

    TANAH MERAH - Pasukan Perumahan Kusial Baru (PKB) menyimpan impian juara komuniti Gual Ipoh dalam pertandi-ngan bola sepak yang berlangsung di padang Ladang Kerilla.

    Pengurus pasukan itu, Rozi Safaai berkata, bagi merealisasikan impian tersebut, latihan intensif diadakan selama dua jam sehari setiap petang kecuali hari hujan.

    Latihan yang dikendalikan jurulatih dalaman selain pengalaman pemain bertujuan untuk memberikan kecerdasan kepada pemain baik dari segi fizikal dan mental.

    Selain itu, percaturan pengalaman antara pemain ternyata memberikan kemantapan kepada pasukan seliaannya.

    Punca kelemahan pasukan juga akan diteliti dan dikaji agar kesilapan lalu tidak diulangi. Taktik dan teknik menyerang seluas padang dilakukan dengan beberapa orang pemain senior berpengalaman.

    “Bila kami berjanji, kami akan kotakan janji. Kita dah rampas juara Liga DUN Gual Ipoh, kemudian johan lapan sebelah Parlimen Tanah Merah, kali ini giliran komuniti pula,” katanya pada Sinar Harian.

    Menurut Rozi, dalam kempen menjuarai sukan tersebut, mesyuarat kebaji-kan pemain diadakan dari semasa ke semasa.

    Masalah pemain didengari sambil mencuba untuk menyelesaikan masalah itu dengan sebaik mungkin agar kebajikan pemain terpelihara.

    Katanya, pihak pengurusan tidak mahu mendengar masalah pemain ketika berada di dalam padang kerana pemain yang baik tidak harus diiringi dengan masalah.

    Oleh itu, segala kesulitan pasukan mes�-tilah diselesaikan di luar padang dalam usaha mencipta kemenangan berterusan.

    “Justeru, kami AJK sentiasa mengadakan mesyuarat khas bagi merealisasikan hasrat impian bersama. Dalam mesyuarat itu segala permasalahan diluahkan,” katanya.

    Sementara itu, tinjauan Sinar Harian dalam kalangan pemain Perumahan Kusial Baru ternyata mereka menyimpan impian menjuarai kesemua liga yang dipertandingkan.

    “Tahun ini sudah dua juara kami bolot dan tidak akan lepaskan untuk kali ini.

    “Perjuangan kami dalam bola sepak ada sasaran dan kami mahu tepati sasaran itu,” kata Nik Hazman Latiff pemain bahagian serangan pasukan tersebut.

    Pemain sayap kiri Akmal Ariffin pula bertekad untuk mengisi gawang gol lawan sebanyak mungkin ketika bertemu di padang nanti.

    “Saya dah berjanji pada diri akan gegarkan jaring lawan setiap kali bertemu di gelanggang. Saya mahu jadikan PKB pasukan terkuat di Tanah Merah ini,” katanya.
    Sumber dari Sinar Harian Edisi Timur Selasa 04/08/2009.
    "Kito Anok Kusia"
    Anak Kusial, Perantau Kusial, ISVKB,ISPKB,Sri Guillemard & PKB

    Tuesday, July 28, 2009

    Sinar Harian 28/07/2009

    Perumahan Kusial Baru juara liga KAFA

    TANAH MERAH - Pasukan Perumahan Kusial Baru (PKB) ternyata handal buat Bandar FC, apabila berjaya menewaskan lawannya 4-2 melalui sepakan penalti selepas terikat 0-0.

    Kejayaan itu melengkapkan janji pasukan PKB untuk merampas apa sahaja piala liga yang dipertan-dingkan di dalam jajahan ini.

    Bermula sea-wal minit pertama, kedua pasukan� mula menunjukkan corak permainan yang tinggi. Bandar FC yang memulakan sepak mula terus mengatur strategi mencari gol awal, namun serangan itu dibentes pertahan PKB yang diketuai Nik Adnan Latiff.

    Perumahan Kusial Baru yang mahu mempertahankan rekod tanpa kalah dalam semua perlawanan, menggandakan asakan selain mempertingkatkan kawalan pertahanan.

    Kedua-dua pasukan tidak dapat menembusi kubu lawan masing-masing meskipun sudah beberapa kali mencuba.

    Minit ke-15 separuh masa pertama mencemaskan pasukan Bandar FC apabila bola sepakan Nik Azman dikelirukan pula oleh Akmal Ariffin nyaris membolosi pintu gol mereka.

    Namun pujian harus diberikan kepada penjaga gol dan pertahanan pasukan biru berbelang merah itu yang menunjukkan komitmen tinggi dalam perlawanan.

    Selain itu, serangan pantas mereka juga mampu kucar-kacirkan pertahanan pa-sukan Perumahan Kusial Baru. Namun serangan itu dengan mudah dipatahkan pasukan merah putih tersebut.

    Separuh masa kedua, serangan kedua pasukan di-pertingkatkan, namun tiada jaringan gol yang dihasilkan sehinggalah perlawanan berakhir tepat 6.45 petang.

    Sepakan penalti diadakan dan pasukan Perumahan Kusial Baru berjaya tewaskan Bandar FC.

    Perumahan Kusial Baru berjaya menjejak kaki ke perlawanan akhir apabila berjaya menewaskan Manal 1-0, kemenangan percuma dengan Gertak Cabang dan Kampung Sat dan seri dengan Bandar Fc dalam perlawanan liga kumpulan. Selain itu, PKB juga mengalahkan Tepi Sungai 2-0 dalam perlawanan separuh akhir.

    Sementara itu, pengurus pasukan PKB, Rozi Safaai berkata, kemenangan itu merupakan kemenangan imej pasukannya.

    “Kami menjalani latihan intensif setiap petang seba-gai persediaan menghadapi pasukan kuat seperti Bandar FC. Yang ada dalam diri kami ialah kemenangan dan akhirnya kami kotakan impian kami,” katanya.

    Selain mengucapkan tahniah kepada pemain kerana bermain bersungguh-sungguh di dalam perlawanan tersebut, Rozi juga bangga kerana anak-anak peruma-han� kini sudah menjadi pemain bola sepak yang digeruni pasukan lawan baik dalam mahu pun luar daerah.

    “Saya bangga kerana pasukan kami mempunyai pemain yang terdiri daripada anak-anak perumahan. Saya harap komitmen ini berterusan dalam usaha merancakkan sukan bola sepak di jajahan ini,” katanya. -HL
    Sumber dari Sinar Harian Edisi Timur 28/07/2009
    "Kito Anok Kusia"
    Anak Kusial, Perantau Kusial, ISVKB,ISPKB,Sri Guillemard & PKB

    Saturday, July 25, 2009

    Sinar Harian 25/07/2009

    Akmal bawa PKB akhir piala KAFA

    TANAH MERAH - Mohd Akmal Ariffin menjadi wira pasukan Perumahan Kusial Baru (PKB) bila dia berjaya menjaringkan 2 gol ketika menentang Tepi Sungai (TS) dalam perlawanan separuh akhir piala liga KAFA di sini, kelmarin.

    Perlawanan yang berlangsung di padang Majlis Daerah Tanah Merah itu disaksikan penonton kedua buah pasukan dengan permulaan yang hambar, apabila kedua pasukan berhati-hati mencuri peluang.

    Pada minit ke-10 separuh masa pertama, hasil percaturan taktik antara barisan tengah, pertahanan dan penyerang, Mohd Akmal yang menerima hantaran bola cantik daripada pemain sayap kanan terus menanduk bola ke dalam gawang gol TS.

    TS yang ketinggalan satu gol tidak berputus asa namun, serangan tajam pasukan berpengalaman itu dapat ditewaskan pertahanan PKB yang diketuai Suhaimi Awang Kecik.

    Bermula babak kedua, kedua-dua pasukan saling berhati-hati meneruskan permainan. PKB dan TS berbalas serangan. Namun, Mohd Akmal Ariffin terus menambah derita TS apabila pada minit ke-15 separuh masa kedua, dia menjaringkan gol keduanya yang mana meranapkan pasukan TS untuk mara ke akhir.

    Sementara itu, Pengurus Pasukan PKB, Rozi Safaai berkata, pasukannya akan menggandakan lagi latihan dalam usaha merampas piala liga dipertandingkan.

    “Kami akan meningkatkan latihan dari masa ke semasa. Kami mahu juara dan tidak akan lepaskan peluang kali ini,” katanya.

    Rozi berkata, percaturan pemain selain tunjuk ajar pemain senior tentunya akan menjadikan pasukannya kuat dan mantap dengan segala kelemahan pada perlawanan menentang TS akan dibaiki.

    “Dalam usaha merealisasikan impian juara, kami akan mengadakan mesyuarat khas AJK kelab bola sepak bersama pemain.

    “Dalam mesyuarat tersebut segala kelemahan dan kesulitan mereka akan didengari. Kami mahu berkongsi masalah pemain di padang,” katanya.

    Sementara itu, kesemua pemain PKB yang ditemui Sinar Harian berkata, mereka menyimpan impian merampas juara liga.

    “Dua kejohanan kami juara. Kali ini kami berjanji merebut johan kali ketiga,” kata Yusri Mat, pemain bahagian serangan PKB.
    Sumber dari Sinar Harian Edisi timur 25/07/2009
    "Kito Anok Kusia"
    Anak Kusial, Perantau Kusial, ISVKB,ISPKB ,Sri Guillemard & PKB

    Monday, July 20, 2009

    Tazkirah : Israk Mikraj

    Peristiwa Israk Mikraj




    Hari ini hari Isnin 20 Julai 2009 bersamaaan dengan 27 Rejab, 1430 adalah satu tarikh penting dalam sejarah Islam di mana umat Islam akan memperingati satu peristiwa agung iaitu Israk Mikraj.

    Israk Mikraj adalah satu peristiwa yang sangat luarbiasa yang telah dilalui Rasulullah s.a.w. Rasulullah telah melalui Israk dari Masjidil Haram, Mekah ke Masjidil Aqsa di Palestine. Mikraj pula merujuk kepada perjalanan Nabi merentas tujuh lapis langit hingga ke Sidratul Muntaha dan ke Mustawa. Semua itu berlaku hanya dalam satu malam.

    Peristiwa Israk dan Mikraj berlaku setelah Nabi menempuh tahun dukacita di mana Nabi telah kehilangan orang yang paling dikasihi dalam hidupnya, iaitu isteri baginda, Siti Khadijah, dan bapa saudara baginda, Abu Talib. Mereka berdua adalah tokoh penting yang telah membantu usaha dakwah baginda di peringkat awal. Tidak lama kemudian, berlakulah pula peristiwa Taif, di mana baginda telah meghadapi cobaan yang sangat mencabar. Nabi telah dihina, dicerca dan dikecewakan oleh penduduk Taif yang telah menolak usah dakwah baginda.

    Bayangkanlah bagaimana remuk redamnya perasaan Nabi ketika itu. Hilang teman hidup yang telah berkorban segala-galanya untuk Nabi dan perjuangan Islam, kemudian dikecewakan, dimalukan dan dicederakan oleh bangsanya sendiri. Baginda keseorangan dalam menghadapi tentangan musyrikin jahiliah.

    Di saat kesedihan yang amat sangat itulah Jibril datang membawa pesan gembira untuk mengiringi Nabi untuk israk dan mikraj bertemu Pencipta nya. Itulah hadiah yang paling bermakna ketika baginda memerlukannya.

    Peristiwa Israk Mikraj ini mengandungi banyak pengajaran yang boleh dijadikan iktibar. Namun, saya begitu tertarik dengan 2 pengajaran penting daripadanya iaitu

    1. Kewajiban solat lima waktu telah dianugerahkan kepada umat Muhammad. Kewajiban solat diwahyukan terus tidak seperti kewajiban ibadat lain seperti zakat dan puasa yang diturunkan sebagai wahyu dan disampaikan melalui Jibril. Itu menunjukkan betapa penting dan istimewanya solat. Kewajiban solat juga adalah hadiah yang paling berharga kepada Nabi untuk merawat segala kesedihan dan kemurungan yang baginda hadapi.

    Solatlah sebenarnya jalan penyelesaian kepada segala masalah yang kita hadapi. Andai kita berhadapan masalah yang berat yang tak tertanggung, kekecewaan yang tak terbendung, kebuntuan mencari jalan keluar, keresahan dan kekosongan jiwa, kembalilah kepada Allah. Carilah pengampunanNya dan berbicaralah terus dengan Nya.

    Hamburkanlah segala duka lara dan resah gelisah jiwa kepada Yang Maha Pencipta, dalam setiap sujud kita. Jangan disimpan kemarahan kita kepada manusia. Lepaskanlah segala kekecewaan kita itu dan mengadulah kepada Yang Maha Bijaksana.

    2. Israk Mikraj juga menguji keimanan kita untuk beriman kepada Allah dan Rasulnya dalam hal-hal yang di luar jangkauan pemikiran kita. Sahabat Nabi seperti Abu Bakar beriman dan percaya dengan sepenuh hati bahawa Nabi memang telah pergi ke Palestine dan merentasi 7 langit pada satu malam.

    Bayangkanlah jikalau perkara yang sama itu disampaikan pada kita sekarang. Adakah kita akan mempercayai dan beriman dengannya sebagaimana Abu Bakar? Atau kita akan mula menggunakan logik akal kita lalu akan menolak kesahihan peristiwa itu dengan alasan tak masuk akal dan tak logik? Kita akan mula mengeluarkan teori sains yang kita tahu yang menafikan manusia boleh merentasi 7 langit hanya dalam satu malam. Mungkinkah jugakah kita akan ketawa sinis dan mempersendakan berita itu sebagai karut?

    Sesungguhnya peristiwa Israk Mikraj jika dihayati dengan sesungguhnya, akan mengukuhkan keimanan kita dan memperkuatkan rasa takjub kepada kekuasaan Allah dalam mengatur kehidupan makhluk Nya. Peristiwa Israk Mikraj mengajar untuk percaya kepada perkara ghaib dan percaya kepada Al-Qur’an dan Hadith sebagai panduan dan penyelesai kepada masalah hidup manusia.
    Sumber dari Dari Jiwa Rasa blogspot

    "Kito Anok Kusia"
    Anak Kusial, Perantau Kusial, ISVKB,ISPKB & Sri Guillemard

    Monday, July 13, 2009

    Sinar Harian 13/07/2009

    Penduduk setempat terus dibantu

    KUSIAL - Kemiskinan dan kesengsaraan penduduk setempat terus mendapat perhatian pemimpin tempatan, yang tidak putus-putus memberi sumbangan kepada golongan yang memerlukan.

    Atas keprihatinan tersebut, seorang pekerja ladang di Kampung Kusial di sini turut menerima bantuan bagi membaiki bahagian dapur dan tandas kediamannya yang telah uzur, disumbangkan Pengarah DUN Gual Ipoh, Bakri Mustapha.

    Turut hadir pada lawatan tersebut, Ketua Cawangan Tebing Tinggi, Zakaria Ali serta Penghulu Pemba-ngunan Mukim (PPM) Kusial Baru, Mohd Hanafi Ali.

    Penerima sumbangan, Zakaria Awang Mat, 40, merupakan pekerja di ladang Tebing Tinggi Estet di kawasan ini, mempunyai tiga cahaya mata yang masih bersekolah.

    Dia memperoleh pendapatan sebanyak RM400 sebulan hasil dari pekerjaannya itu.

    Bakri berkata, dengan sumbangan bantuan membaiki kawasan dapur dan tandas di rumahnya diharapkan akan memberikan keselesaan kepada keluarga terbabit.

    Katanya, dengan kerja baik pulih tersebut diharapkan dapat menceriakan keluarga berkenaan yang menetap di rumah terbabit hampir 10 tahun lalu.

    “Sepanjang dia tinggal bersama keluarganya di kediaman terbabit, belum pernah sekalipun bahagian dalam rumah terbabit dibaiki,” katanya kepada Sinar Harian.

    Kata Bakri, bagi membantu golongan yang memerlukan, beliau turut menyeru agar jabatan, parti politik atau individu menggembleng tenaga memberikan sumbangan kepada pihak terbabit.

    “Dalam usaha murni ini, jangan letakkan pilihan atau darjat tanpa mengira fahaman politik, yang penting insan yang perlu dibantu harus diberikan perhatian sewajarnya.

    “Saya akan cuba sedaya upaya, untuk meletakkan masyarakat Gual Ipoh sifar miskin dalam tempoh tiga tahun akan datang,” katanya.

    Menurutnya, usaha tersebut akan dilakukan secara bersungguh-sungguh hingga ke akar umbi walaupun terpaksa meminta dari pelbagai jabatan, parti politik atau usaha sendiri.

    “Diharapkan agar usaha murni ini akan terus disokong oleh pelbagai pihak bagi memastikan golongan yang memerlukan diberi pembelaan dengan sebaik-baiknya bagi menceriakan golongan terbabit,” katanya
    sumber : sinar harian edisi timur 13/07/2009
    "Kito Anok Kusia"
    Anak Kusial, Perantau Kusial, ISVKB,ISPKB & Sri Guillemard

    Thursday, July 09, 2009

    Sinar Harian 07/07/2009

    Kusial Baru idam kesemua piala liga

    TANAH MERAH - Penaung pasukan bola sepak Perumahan Kusial Baru, Datuk Mohamad Roslan Mohamad menyarankan pemain agarbermain bersungguh-sungguh dan merampas kesemua piala liga kejohanan yang bakal dipertandi-ngkan nanti.

    Kejohanan tersebut termasuk Liga Sukan Komuniti, Piala KAFA dan Parlimen Tanah Merah.

    Katanya, inilah medan bagi pasukan tersebut menunjukkan kehebatan mereka sebagai sebuah pasu-kan desa yang berkualiti selain mempamerkan corak permainan yang berprestasi.

    “Taktik dan teknik permainan yang ditunjukkan pasukan Perumahan Kusial Baru profesional. Saya kagum dengan kebolehan mereka, malah yakin, kalau pasukan tersebut banyak mengadakan perlawanan persahabatan di luar Tanah Merah, mereka boleh maju setanding dengan pasukan lain di negeri ini,” katanya.

    Bercakap kepada pemain selepas pertandingan akhir Kejohanan Bola Sepak Liga DUN Gual Ipoh di Padang Majlis Daerah Tanah Merah kelmarin, Roslan memuji pemain pasukan tersebut yang gigih berjuang sehingga berjaya menewaskan Banggol Laha 3 gol 0.

    “Saya menyarankan kepada pemain supaya bermain bersungguh-sungguh dalam usaha merealisasikan impian.

    “Kalau DUN Gual Ipoh kita boleh juara, saya yakin kita juga boleh juarai dalam pertandingan la-in,” katanya.

    Roslan juga memuji pasukan tempatan yang dianggotai pemain muda. Rata-rata pemain tersebut di bawah usia 23 tahun.

    “Usia sebegitu penting dalam permainan bola sepak. Saya dah tengok prestasi pasukan Kusial Baru dan saya yakin mereka akan muncul sebagai sebuah pasukan yang mantap dan kuat,” katanya pada Sinar Harian.

    Sambil menyifatkan kejayaan itu paling manis sejak dilantik menjadi penaung, Roslan juga memberikan pandangan tentang kejayaan pasukan di bawah pengurus Rozi Safaai.

    “Bermainlah dengan cermat dan semangat kesuka-nan. Letakkan kejayaan di hadapan. Bermain dalam satu pasukan akan menjana kejayaan. Bila pasukan sudah kuat, akan ada ruang dan pelaung untuk mengorak langkah ke tahap tinggi,” katanya.

    Roslan juga memberikan saranan supaya setiap pemain memiliki jati diri memajukan pasukan yang dibentuk dan jangan sesekali memperlekeh kejayaan yang dimiliki kerana kejayaan itu bukan milik individu tetapi pasukan.

    "Kito Anok Kusia"
    Anak Kusial, Perantau Kusial, ISVKB,ISPKB & Sri Guillemard

    Wednesday, June 24, 2009

    Sinar Harian 24/06/2009

    Kehadiran Roslan mantapkan pasukan perumahan
    TANAH MERAH - Kehadiran warga tempatan, Dato’ Haji Mohammad Roslan Mohamad bersua muka beramah mesra dengan pemain Perumahan Kusial Baru, menyuar semangat juang pemain pasukan tersebut. Selain meletakkan impian kepada pemain bawah 30 puluh tahun untuk merampas kesemua piala liga yang bakal dipertandingkan nanti, Mohammad Roslan juga membayangkan kejuaraan bakal diraih pasukan bertenaga itu sekiranya mereka bermain bersungguh-sungguh dengan menganggap kesemua pasukan bakal ditemui adalah pasukan yang kuat. Sempena dengan kunjungan itu juga, Mohamad Roslan sudi menghadiahkan jersi baru, merah putih kepada pasukan tempatan yang bakal beraksi di dalam perlawanan akhir Piala Liga DUN Gual Ipoh, menentang Banggol Laha beberapa hari nanti. “Saya yakin dengan pencapaian pasukan kampung saya, malah kagum dengan kebolehan mereka. “Kesemua mereka masih muda, apa yang saya dengar, pasukan ini mantap dan digeruni lawan di Tanah Merah ini,” katanya pada Sinar Harian. Mohammad Roslan berkata, bermain dalam satu pasukan merupakan antara faktor menentukan kejayaan sesebuah pasukan itu. “Sukar mencari kemenangan kalau bermain secara individu. Justeru saya mohon kepada semua pemain, bermainlah secara jujur dan ikhlas. “Bermainlah dalam satu pasu-kan dan kalau boleh, jaringlah sebanyak gol yang mampu,” katanya yang juga merupakan bekas pengurus pentadbiran pasukan bola sepak Kota Darul Naim. Selain bermain dalam satu pasukan, Mohamad Roslan juga meminta pemain bermain dengan emosi terkawal dan tidak terlalu sensitif. Katanya, sikap sensitif dan tidak dapat mengawal emosi akan membawa kucar kacir kepada pasukan, seterusnya mengundang kecun-dang. Mohamad Roslan juga menekankan corak permainan pantas dan menarik kerana formasi itu akan menentukan kejayaan sesebuah pasukan. “Pemain kena tentukan formasi permainan sepertimana yang telah diajarkan oleh jurulatih. Justeru, dalam menentukan kemenangan pasukan yang diminati ini, saya mohon agar formasi yang ditunjukkan sepanjang liga berlangsung dipersembahkan sekali lagi pada perlawanan akhir ini,” katanya. Sambil berjanji akan menghadirkan diri pada perlawanan akhir nanti sebagai memberikan sokongan moral kepada pemain, Moham-mad Roslan juga berharap setiap perlawanan yang melibatkan pasu-kan Perumahan Kusial Baru tetap dimaklumkan kepadanya. “Saya mula meminati dengan pasukan kampung saya dan akan pantau kemajuan pasukan itu dari masa ke semasa,” katanya. Sementara itu pengurus pasukan tersebut, Rozi Safaai mengucapkan terima kasih kepada Dato’ Haji Mo-hammad Roslan yang sudi menghadiahkan jersi kepada pasukannya. Sambil menyifatkan pemberian itu sebagai cakna dato’, beliau juga berharap satu persembahan menarik bakal ditunjukkan pasukan itu sewaktu beraksi di dalam perlawanan akhir nanti. “Insya-Allah, kami akan cuba bermain dengan sebaik mungkin. Kami akan sajikan kemenangan sebagai hadiah buat dato’ yang cakna kami,” katanya. - HL
    "Kito Anok Kusia"
    Anak Kusial, Perantau Kusial, ISVKB,ISPKB & Sri Guillemard

    Monday, June 15, 2009

    Sinar Harian 15/06/2009

    Perumahan Kusial Baru gandakan latihan
    TANAH MERAH - Pasukan Perumahan Kusial Baru (PKB), yang berjaya melangkah ke suku akhir Piala Liga DUN Gual Ipoh selepas menumpaskan Banggol Laha 3-0 dan seri dengan Jerangau FC 1, meneruskan cabaran menggandakan latihan bagi merealisasikan impian merampas piala liga. Pengurus Pasukan, Rozi Safaai berkata, latihan rancak dijalankan sebagai persiapan bertemu dengan Gobek Isnin nanti (hari ini). “Kami akan bermain dengan sebaik mungkin kerana tahu kemampuan pasukan Gobek. Mereka juga memiliki kepakaran di bahagian serangan dan pertahanan. “Barisan tengah mereka juga konsisten dan mampu beri ancaman kepada pasu-kan,” katanya. Menurut Rozi, dia bersama jurulatih pasukannya sentiasa berikan idea terbaik bagi memastikan mereka memenangi kesemua pertandingan yang bakal disertai nanti. Katanya, segala kelema-han dan masalah pemain dipantau dengan teliti dan diselesaikan secara berhemah agar tidak mengganggu konsentrasi mereka. “Saya tidak mahu mereka melepaskan peluang walaupun seminit dalam padang. Peluang yang baik harus diisi dengan jaringan gol. “Kalau pemain dapat ikuti segala yang dipelajari, saya yakin mereka akan berjaya dan hasrat kami mahu menjadi juara akan tercapai,” katanya. Apabila ditanya Sinar Harian mengenai potensi pemain ketika ini, Rozi berkata, kesemua pemainnya sudah bersedia untuk bertempur di padang perlawa-nan. Katanya, latihan mengawal keadaan dari segi serangan dan pertahanan berjaya dilakukan dengan sebaik mungkin. Selain itu, katanya, pengalaman pemain yang diadunkan dengan jurulatih, menjadikan pasukan itu mantap dan sukar digugat. Taktik menyerang seluas padang dan bertahan sekecil ruang, diajar bagi memastikan pasukannya memenangi di dalam perlawanan yang disertai. “Kami mahu buktikan bahawa di dalam jajahan ini, kami antara pasukan terkuat. Justeru, saya mohon kepada semua pemain supaya bermain habis-habisan bagi memastikan juara tersebut milik kami,” katanya. Rozi juga menyarankan kepada remaja perumahan yang memiliki kepandaian dan potensi untuk maju dalam bidang sukan bola sepak, supaya turun berlatih. Katanya, dengan cara itu bola sepak perumahan akan maju seterusnya mewujudkan sebuah pasukan bola sepak terkuat, bukan sahaja daerah ini malah di peringkat negeri. “Saya tahu, ada dalam kalangan remaja yang memiliki potensi itu. Justeru saya mohon kepada mereka supaya manfaatkan bakat yang ada. Jangan sia-sia pemberian berharga itu. Gilaplah demi untuk kebaikan bersama,” katanya
    "Kito Anok Kusia"
    Anak Kusial, Perantau Kusial, ISVKB,ISPKB & Sri Guillemard

    Tuesday, June 02, 2009

    Sinar Harian 02/06/2009

    Banggol Laha terpaksa berputih mata
    TANAH MERAH - Banggol Laha akhirnya terpaksa berputih mata dengan Perumahan Kusial Baru, bila pasukan pelawat itu tewas 3-0 dalam perlawanan sengit bola sepak DUN Gual Ipoh yang berlangsung di padang perumahan awam di sini semalam. Usaha menjaringkan gol separuh masa pertama bagi merebut tempat teratas liga kumpulan dalam kempen memburu juara DUN Gual Ipoh, bermula seawal tiupan wisel dibunyikan. Kedua-dua pasukan meneruskan kemaraan mahu menjaringkan sebanyak mungkin gol. Namun Perumahan Kusial Baru dan Banggol Laha pasukan terpaksa akur dengan kekebalan masing-masing dengan separuh masa pertama berakhir tanpa jaringan. Perlawanan hebat dan menarik itu turut disaksikan penyokong kedua-dua pasukan. Separuh masa ke dua bermula dengan skil dan taktik kedua pasukan. Perumahan Kusial Baru (PKB) yang bermain di hadapan penyokong sendiri dengan taktik menyerang seluas padang, menggandakan asakan bahaya ke kawasan pertahanan Banggol Laha. Namun kepantasan penjaga gol Banggol Laha, Mohd Reduan Madun menyelamatkan gawang gol mereka ternyata menyukarkan bahagian serangan Perumahan Kusila Baru. Apa pun barisan serangan gigih yang diketuai Akmal Ariffin, Shahrul Hanapi dan Yusri Mat ternyata berjaya mengucar-ngacirkan pertahanan Banggol Laha. Misi menewaskan lawan bermula pada minit ke sepuluh separuh masa kedua bila Akmal Ariffin mendapat bola cantik daripada pertahanan Perumahan Kusial Baru, lalu menggelecek beberapa orang pertahanan Banggol Laha, melorongkan bola itu kepada Yusri Mat. Pemain penyerang yang makin bahaya dalam jajahan Tanah Merah itu tidak melepaskan peluang yang dimiliki. Dengan tenang dan yakin, Yusri Mat melepaskan sepakan kencang ke gawang gol Banggol Laha dan berjaya menewaskan penjaga gol pasukan pelawat itu. Mengatasi lawan 1-0, Perumahan Kusial Baru terus menggandakan asakan ke kubu Banggol Laha dan dengan taktik menyerang penuh padang, Perumahan Kusial Baru mula menunjukkan taring mereka. Sepuluh minit selepas itu, sekali lagi Yusri Mat sekali lagi menambah bilangan gol Perumahan Kusial Baru. Jaringan semangat itu terus menjadikan Banggol Laha makin tertekan. Apa pun Banggol Laha tidak mudah berputus asa. Ketinggalan 2 kosong bukan alasan untuk pasukan pelawat itu menyerah kalah. Serangan pantas dan bahaya ditunjukkan Banggol Laha, namun serangan itu dapat ditewaskan pertahanan Perumahan Kusial Baru. Shahrul Hanapi menambah derita Banggol Laha bila dalam minit-minit terakhir separuh masa kedua dia berjaya memberikan gol ketiga pasukan Perumahan Kusial Baru. Sementara itu Pengurus pasukan Perumahan Kusial Baru, Rozi Safaai berkata, kejayaan itu hasil kerjasama semua pihak. “Tanpa kerjasama semua pihak payah untuk mencipta kemenangan. Terima kasih kepada semua yang terlibat. Saya harap kita juara tahun ini,” katanya. Penyerang utama Perumahan Kusial Baru, Yusri Mat pula berkata, beliau akan berusaha lebih gigih lagi bagi memastikan Perumahan Kusial Baru juara liga DUN dan KAFA. “Apa yang saya miliki, akan saya gunakan di dalam perlawanan yang bakal saya sertai nanti. Perumahan Kusial Baru tetap idam juara dan saya akan cuba sedaya mampu mengotakan impian semua,’' katanya pada Sinar Harian.
    Sumber : Sinar harian edisi timur 02/06/2009
    "Kito Anok Kusia"
    Anak Kusial, Perantau Kusial, ISVKB,ISPKB & Sri Guillemard

    Saturday, May 23, 2009

    Sinar Harian 21/05/2009

    Pasukan Sokor Baru akur kehebatan Tebing Tinggi
    TANAH MERAH - Sokor Baru akhirnya terpaksa akur dengan kehebatan Te-bing Tinggi apabila pasu-kan berjersi kuning itu menewaskan mereka 3-1. Pergerakan lincah penyerang Tebing Tinggi sukar dibendung Sokor Baru biarpun mereka juga memiliki penyerang handalan yang mampu merobek tempo permainan pasukan berjiran dengan perumahan Kusial Baru itu. Apapun asakan Sokor Baru, dibentes Tebing Tinggi yang dikawal ketua pasu-kan berpengalaman mereka Zulkifli Isa. Dalam situasi padang lembab dan sedikit becak akibat hujan dua hari lepas, Zulkifli berjaya mengawal kecamuk diri anak-anak buahnya sepanjang perlawanan liga DUN Gual Ipoh itu berlangsung. “Serangan daripada pasukan Sokor Baru tajam berbisa, tetapi pemain Tebing Tinggi memiliki kepakaran mengendalikan bola dan akhirnya kami memenangi perlawanan tersebut,” kata Zulkifli. Rentak separuh masa pertama menyaksikan kedua pasukan saling berbalas serangan. Kedua pasukan memiliki penyerang bahaya. Justeru dalam minit ke-10 separuh masa pertama, Anuar Harun yang mendapat bola di bahagian sayap kiri melambung bola terus ke dalam gawang gol Tebing Tinggi dan tidak dapat diselamatkan penjaga gol pasukan itu. Jaringan itu memuncakkan semangat pemain Sokor Baru. Dengan pengalaman yang ada di dalam diri pemain, pasukan pelawat itu meneruskan usaha mencari gol melalui sepakan pantas pemain tengah, penyerang dan sayap. Namun, asakan pemain berjersi biru itu dapat dipatahkan pertahanan Te-bing Tinggi. Transformasi pengalaman pemain pinggir sungai itu ditunjukkan dengan kemahiran permai-nan bermutu. Justeru dengan gandingan semua pemain dalam minit ke lima belas separuh masa ke dua, Fadzrul Nizam Mustapha menyepak masuk bola ke dalam gawang gol Sokor Baru. Perlawanan menjadi semakin rancak dengan jari-ngan penyamaan itu. Apa pun hujan lebat menyekat kemaraan kedua pasukan. Padang kembali becak dengan air bertakung di sana sini. Pengadil meneruskan perlawanan meskipun cuaca gelap. Sokor Baru terus menyerang walaupun dalam keadaan becak. Namun, serangan itu dapat dihalang pemain pertahanan Tebing Tinggi. Dalam minit kedua puluh dua separuh masa kedua, Zulkifli Isa melambung bola terus ke kaki Masran Mad Zin. Dia menggelecek pertahanan Sokor Baru dan terus merembat masuk bola ke dalam gol. Gol kedua itu memberikan semangat juang kepada pasukan Tebing Tinggi untuk menguasai pertandingan. Pada minit ke-34 Su-raidy Yaacob menambah derita Sokor Baru dengan satu lagi jaringan cantik melalui sepakan kencang di penjuru sebelah kanan. Sementara itu Ketua Pasukan Tebing Tinggi Zulkifli Isa berkata, dalam usaha merebut piala liga, pasukannya akan berlatih bersungguh-sungguh. “Apa yang kami idamkan ialah piala liga. Justeru, bagi merealisasikan impian itu kami akan berlatih bersungguh-sungguh dan menganggap siap pasukan adalah kuat,” katanya.
    sumber Sinar Harian edisi Timur
    "Kito Anok Kusia"
    Anak Kusial, Perantau Kusial, ISVKB,ISPKB & Sri Guillemard

    Friday, May 15, 2009

    Gambar koleksi 5: Assalamualaikum, Cikgu

    Terima kasih, Cikgu....sempena hari Guru yang jatuh pada 16/05/2009 yang bertemakan GURU PEMBINA NEGARA BANGSA, kami semua mengucapkan sekali lagi "TERIMA KASIH, CIKGU".Kerana didikan cikgulah,ada diantara kami menjadi negarawan,usahawan,pegawai kerajaan(gomen),profesor,lawyer,doktor,saintis,jurutera,perekacipta dan berbagai jawatan..Insya'Allah kami akan ingat sehingga keakhir hayat kami jasa cikgu kepada kami...

    Dan kepada ibu-ibu belum terlambat lagi untuk kami anak2mu mengucapkan SELAMAT HARI IBU..kami sayang ibu..kaulah ratu hati kami.. kerana ibu yang mengandungkan kami selama 9 bulan, dan membesarkan kami tanpa penat dan lelah, menghantar kami kesekolah sehinggalah kami dewasa dan kerja...Dan kini kami nak balas jasa ibu dan ayah tapi...tapi....tak mencukupi dengan nilai wang ringgit..kerana jasa kedua ibubapa kita tak dapat kita nilai...Dan oleh itu kami AMAT SAYANG IBU dan AYAH..


    Mmano ni?? mace rajin tengok tepat nii..??


    Ya sangat...skoloh kito dulu...Sekolah Kebangsaan Tebing Tinggi..ni lah tepat ngajar cikgu Latif tinggi,cikgu latif pendek, mulloh cikgu mat misai, mulloh cikgu husin,mulloh cikgu ya,cikgu mat serok,cikgu semail panas,cikgu mat ombok, cikgu aziz, cikgu suhaimi dan cikgu2 yg xingat namo2...

    Guano lambang dio kaburr doh...
    Ado lagi klah ni...raso2nyer...peringkat mok ayoh kito dang ngaji di bangune ni...

    Skoloh nilah telah melahirkan Pegawai Kerajaan,Profesor,Doktor,Pegawai Polis,Usahawan,Jurutera dan berbagai lagi jawate hok dari atas sapa ko bowohh..

    meja ni masih guno sapa lonii..kukuh deh mace bangune nii..

    Kanten skoloh..mace2 ado nasi lemok,nasi blauk,nasi kerabu..,karipap..air sirap muroh jah dulu..klu bowok samah tu boleh make mace2 doh tuu..

    Teringat dulu tepat ngutip kemucup, sbb keno dendo ko Mulloh Cikgu Husin,
    Dio nok ko kemucup tu..nok wat korek telingo dio (Zul, Senu jange maroh dehh..cumo teringat dulu2)

    Skolah...SKTT

    "Bbariss, angkat tangan...turun tangan..nyanyi lagu Negara ku.. "..nilah yg selalu kito dengar maso perhimpune pagi Ahad...di tepat ni...

    Kriiinggg....Terima Kasih, Cikgu......


    sayu bilo tengok skoloh, raso nok patoh kelik ko umur 8 tahun semula...nok skoloh balik...nok dengar semula...
    "Semua bangun..."."Selamat pagi, cikgu.."."pagii" "duduk murid-murid"..Sekarang kito mulo belajar....A......B......C.."..haaahhaaa..emosilah puloknyer..berair mato...teringat kenange2 dulu maso skoloh..Oklah,sekali lagi kito pakat2 ucapkan "SELAMAT HARI GURU" kepado pendidik2 diseluruh Malaysia..

    "Kito Anok Kusia"
    Anak Kusial, Perantau Kusial, ISVKB,ISPKB & Sri Guillemard

     

    Free shoutbox @ ShoutMix