Tuesday, December 16, 2008

Sinar Harian 16/12/2008

Manfaat kemudahan gelanggang kampung

TANAH MERAH - Dalam usaha merealisasikan impian untuk muncul sebagai jaguh sukan hebat masa depan, seseorang atlet tidak semestinya berlatih menggunakan kemudahan hebat dan baik.

Mereka harus memulakan latihan peringkat awal di gelanggang kampung yang turut mempunyai kemudahan asas.

Justeru, dalam merealisasikan hasrat mahu muncul juara pada masa depan, Penyelia Pembangunan Mukim Tebing Tinggi, Hanapi Mat Ali menyarankan supaya gelanggang-gelanggang ada dalam mukimnya digunakan sebaik mungkin.

Katanya, gelanggang kampung adalah permulaan asas latihan untuk membentuk dan mengilap atlet muda sebelum muncul sebagai pemain sukan terhebat.

“Pemain bola sepak tidak memulakan permainan mereka dalam stadium tetapi memulakan kariernya di sebuah padang kecil kadang-kadang di tebing sungai atau di pinggir bukit.

“Begitu juga dengan sepak takraw dan badminton atau permainan lain, semuanya bermula di gelanggang kampung yang serba kekurangan.

“Manfaatkanlah gelanggang-gelanggang sedia ada dalam mukim ini, supaya ia tidak terbiar ditumbuhi rumput dan tidak terurus,” katanya pada Sinar Harian.

Hanapi berkata, selain mengeratkan hubungan dengan kegiatan sukan yang dilakukan di gelanggang tersebut, gejala tidak sihat juga akan dapat dikurangkan.

Hanapi juga memuji pasu-kan bola sepak KRT Perumahan Kusial Baru mulai dikenali ramai di kalangan peminat sukan itu di jajahan ini biarpun hanya menjadi naib juara piala liga baru-baru ini, namun pasukan tersebut ada peningkatan dari segi mutu dan kemahiran permainan.

“Saya yakin jika warga setempat manfaat gelanggang atau padang yang ada dalam kampung, akan ada yang muncul sebagai pemain hebat bukan sahaja untuk daerah, negeri malah negara.

“Ingatlah, kehebatan seseorang itu bermula dari sebuah gelanggang kampung yang tidak dikenali,” katanya.
"Kito Anok Kusia"
Anak Kusial, Perantau Kusial, ISVKB,ISPKB & Sri Guillemard

No comments:

 

Free shoutbox @ ShoutMix