Wednesday, December 31, 2008

Sinar Harian 31/12/2008

Sungai Golok hampiri paras bahaya


KOTA BHARU – Sungai Golok di Rantau Panjang kini melebihi paras waspada dengan bacaan 8.21 meter berikutan hujan berterusan sejak beberapa hari lalu dan menyebabkan beberapa penempatan penduduk di kawasan rendah digenangi air.

Tinjauan Sinar Harian mendapati penduduk Kampung Tersang, Jeram Perdah, Kam-pung Siram dan beberapa lagi di Rantau Panjang mulai risau dengan keadaan hujan tanpa henti dan cuaca mendung setiap hari.

Keadaan itu menyebabkan penempatan mereka di kawasan rendah digenangi air akibat hujan tanpa henti sehingga air melimpahi laluan jalan di kampung mereka berikutan sistem perparitan yang tidak teratur.

Beberapa pos statik Pasukan Gerakan Am (PGA) di Jeram Perdah juga digenangi air dan menyebabkan anggota pasukan terbabit terpaksa mengharungi air untuk naik ke pos kawalan itu.

Selain sungai itu, Sungai Kelantan di Kusial pula pada paras waspada dengan bacaan 12.00 meter manakala sungai utama lain masih berada paras normal.

Sementara itu, lima sungai lain mencatatkan bacaan normal. Sungai Galas di Dabong 29.24 meter, Sungai Lebir di Tualang 25.11 meter, Sungai Kelantan di Kuala Krai 19.12 meter.

Sungai Kelantan di Jeti Kastam pula berada pada paras 0.30 meter dan Sungai Golok di Jenob 21.31 meter waspada 21.50 meter).
"Kito Anok Kusia"
Anak Kusial, Perantau Kusial, ISVKB,ISPKB & Sri Guillemard

No comments:

 

Free shoutbox @ ShoutMix