Saturday, January 24, 2009

Sinar Harian 24/01/2009

40 remaja berbakat sertai klinik bola sepak bawah 16 tahun

TANAH MERAH - Lebih 40 remaja berbakat berusia bawah 16 tahun sertai klinik bola sepak anjuran Kelab Sukan KRT Perumahan Kusial Baru, bermula semalam.

Pengerusinya, Rozi Safaai berkata, sambutan yang menggalakkan daripada golongan pelapis itu ternyata menunjukkan bahawa remaja perumahan lebih pentingkan sukan daripada melakukan pekerjaan tidak berfaedah.

Bercakap pada sesi pertama klinik tersebut, Rozi berkata, beliau bangga apabila ramai remaja berbakat menunjukkan kebolehan mereka bermain bola sepak.

“Saya yakin, pasukan bawah 16 nanti akan menjadi sehebat pasukan senior. Di kalangan pemain sudah ada yang terpilih untuk mewakili sekolah masing-masing dan saya yakin bahawa pengalaman yang bakal ditimba pada program klinik nanti memungkinkan pasukan B menjadi pencabar utama pasukan lain di dalam jajahan ini,” katanya pada Sinar Harian.

Menurut Rozi, untuk menjadi pemain bola sepak terkenal dan digeruni lawan, pemain mesti mempunyai keyakinan diri dan sikap ingin maju di dalam sukan yang diceburi serta berdisiplin.

Tanpa disiplin seseorang pemain itu tidak akan berjaya dalam karier mereka.

Justeru, Rozi menyeru kepada remaja yang terpilih menyertai klinik tersebut supaya utamakan disiplin semasa hadiri klinik itu.

:Menurut Rozi, mana-mana peserta klinik tersebut yang potensi akan diserapkan ke pasukan senior dan berpeluang menimba ilmu bola sepak dengan pemain yang banyak pengalaman.

“Oleh itu kepada peserta klinik ingati apa yang diajarkan oleh jurulatih kerana ilmu itu bukan untuk orang lain, tetapi untuk diri sendiri,” katanya.

Apapun dalam usaha memantapkan pasukan, Rozi berkata, mana-mana pemain yang terlibat dengan gejala tidak sihat tidak akan dibenarkan menyertai kesebelasan utama skuad 16 tahun, walaupun mereka terpilih.

Sementara itu, jurulatih yang kendalikan klinik tersebut, Kamaldin Mahmood berkata, sokongan daripada remaja ternyata memberi nafas baru bola sepak di perumahan itu khasnya dan Tanah Merah amnya.

Katanya, realisasi untuk lahirkan pemain pelapis hebat bakal tercapai dengan adanya klinik tersebut.

“Apapun saya menyeru kepada peserta klinik, tumpukan pada tunjuk ajar yang diberikan kerana apa yang dimiliki jurulatih sebenarnya tidak ada pada pemain,” katanya.

Kamaldian berkata, sebanyak tiga fasa akan diajarkan sepanjang klinik berlangsung.

Katanya, fasal pertama melibatkan jasmani, kedua teknik mengawal bola termasuk sepakan penalti, bebas dan sudut.

“Fasa ketiga perlawanan persahabatan dengan pasukan jiran sekampung selain daerah termasuk Tumpat, Pasir Mas, Machang, Pasir Puteh serta jajahan lain.

“Bila kita bersungguh, kita akan capai apa yang diidamkan,” katanya.

"Kito Anok Kusia"
Anak Kusial, Perantau Kusial, ISVKB,ISPKB & Sri Guillemard

No comments:

 

Free shoutbox @ ShoutMix