Sunday, January 04, 2009

Utusan Malaysia 04/01/2009

Keadaan banjir di Pahang dan Kelantan semakin serius

04/01/2009 7:15pm

KUANTAN 4 Jan. — Keadaan banjir di Pahang dan Kelantan semakin serius dengan jumlah mangsa banjir yang dipindahkan meningkat dan beberapa jalan utama ditutup untuk semua jenis kenderaan.

Di PAHANG, jumlah mangsa banjir meningkat kepada 2,921 orang pada petang ini berbanding 2,514 orang pagi tadi.

Menurut jurucakap Bilik Gerakan Banjir Ibu Pejabat Polis Kontinjen Pahang, sehingga 5 petang ini, daerah Kuantan terus mencatatkan jumlah mangsa banjir tertinggi iaitu seramai 1,753 orang diikuti Pekan seramai 1,022 orang.

Daerah Kuala Lipis merupakan daerah terbaru dilanda banjir hari ini membabitkan 11 orang di Kampung Kuala Medang dipindahkan ke dewan orang ramai kampung itu, katanya ketika dihubungi Bernama di sini hari ini.

Daerah lain yang terbabit ialah Cameron Highlands (35 orang di pusat pemindahan), Maran (93 orang) dan Raub (7).

Katanya, laluan di Km8 hingga Km12 Jalan Sungai Lembing-Kuantan; Jalan Tanjung Lumpur-Pekan dekat Taman Kempadang Jaya; Km36 Jalan Gambang-Maran; Km 28 Jalan Kampung Caru, di Jambatan Sungai Caru di Kuantan dan Jalan Serengkam-Kampung Bak Bak, Maran masih ditutup untuk semua jenis kenderaan.

Di KELANTAN, banjir menyebabkan 33 buah sekolah membabitkan 33,000 pelajar di enam jajahan tidak dapat memulakan sesi persekolahan tahun ini yang bermula hari ini.

Pengarah Pelajaran Kelantan, Mohd Ghazali Abdul Rahman ketika dihubungi berkata, sekolah yang tidak boleh beroperasi akibat banjir akan diberikan cuti ganti atas permohonan guru besar dan pengetua sehingga keadaan banjir pulih. - Bernama


"Kito Anok Kusia"
Anak Kusial, Perantau Kusial, ISVKB,ISPKB & Sri Guillemard

No comments:

 

Free shoutbox @ ShoutMix